چکیده:
سنایی با تسلط و اشرافی که نسبت به جامعهی خویش داشت،در فرصتها و مناسبتهای مختلف، به نقد و نصیحت این و آن میپرداخت و از آنجایی که انتقادها به زبان شعر بیان میشد بر تأثیرگذاری آنها میافزود و بعدها نیز این اشعار انتقادی نمونهی بینظیر یا کم نظیر ادب فارسی گردید.این مقاله میتواند دبیران را در ارائهی بهتر درس سیزده(باغ عشق)،از کتاب ادبیات سال دوم متوسطه،کمک کند.ضمن این که گوشههایی از خصلتهای اشعار اجتماعی سنایی را نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
"سنایی وقتی میبیند که مردم عصرش از عارضهی بخل و حرص«در رنجاند، تازیانهی تنبیه را بر پیکرشان فرود میآورد، به ترک آن فرا میخواند و راه درمان آن را که همان پیشه کردن«قناعت و خرسندی» است،به آنان نشان میدهد: - «مور حرص از درون سینه بر آر چونکه آن مور زود گردد مار آز دارد بر آستانهی خویش صد هزاران توانگر درویش باز دارد قناعت اندر جای صد هزاران گدای،بار خدای هرکه او قانع است،بار خداست و آنکه او طامع است،دان که گداست»71 - «بیش از این کار تو چه بسته نمود به قناعت بدوز دیدهی آز»81 وقتی عالمان روزگار را دل بستهی زر و سیم و جاه و مقام دنیا میبیند،نخست آنان را از زشتی کردارشان آگاه میکند و در مرحلهی بعد،به آنان هشدار میدهد که باید هرچه زودتر از این اعمال دست بردارند و آنچه که خواندهاند،به کار بندند و صبر و بردباری پیش گیرند: - عالمان بیعمل از غایت حرص و امل خویشت را مسخرهی اصحاب لشکر کردهاند گاه و صافی برای وقف و ادرار و عمل با عمر در عدل،ظالم را برابر کردهاند»91 - «دین به دنیا مده که هیچ همای ندهد پرر به پرنیان و پرند دینفروشی همی که تاسازی بارگی نقره خنگ و زین زر کند» 02 - «آنچه دانستهای به کار در آر پس دگر علم جوی از در کار حلم باید نخست،پس علمت بر خور از علم خوانده با حلمت»12 بدین ترتیب،سنایی نقشی مثبت در اصلاح امور جامعه به عهده میگیرد و در کنار داشتن شخصیتی نقاد در اجتماع،بعد دیگری از ساحت وجودی خویش را،به عنوان مصلحی اجتماعی آشکار میکند."