چکیده:
هدف اساسی پژوهش کنونی تعیین تفاوت تاثیر آموزش نوروفیـدبک و دارودرمـانی بـر کـاهش نـشانه های اختلال اضطراب فراگیر و سطح کیفیت زندگی بیماران بوده است. بـدین منظـور 16 نفـر از مراجعـه کنندگان به یکی از درمانگاه های روان پزشکی شهر تهران که بر اساس مـصاحبه روان پزشـک و مـلاک های تشخیصی متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیـصی و آمـاری اخـتلالات روانـی- ویـرایش چهـارم TR-IV-DSM انجمن روان پزشکی آمریکا، 2000، تشخیص اختلال اضطراب فراگیر دریافت کرده و فاقد ابتلاء به اختلالات دیگر روان شناختی بودند (8 نفر در گروه آموزش نوروفیدبک و 8 نفـر در گـروه دارو درمانی ) مورد مطالعه قرار گرفتند . بیماران هر دو گروه در مرحلـه پـیش آزمـون و پـس آزمـون از طریق مقیـاس 7 سـوالی اضـطراب فراگیـر(GAD) و پرسـشنامه کیفیـت زنـدگی (A-PWI) مـورد سنجش قرار گرفتند . به گروه دریافت کننده آموزش نوروفید که طبق پروتکـل درمـانی پـانزده جلـسه 30 دقیقه ای آموزش نوروفیدبک (سه جلسه در هفته) افزایش موج آلفا داده شد و گروه گیرنده دارو نیز زیر نظر روان پزشک معالج با داروهای ضد اضطراب (SSIRs) به مدت یک سال تحـت درمـان قـرار گرفت. ثبت و آموزش فعالیت موج آلفا در ناحیه O1 یا O2 انجام گرفت و بیمـاران بـرای افـزایش دامنـه آلفـای بالاتر از آستانه تعیین شده، فیدبک صوتی دریافت می کردنـد. بـرای تحلیـل داده هـا از روش توصـیفی، آزمون ویلکاکسون و آزمون یومن ویتنی استفاده گردید. یافته های پژوهش بیانگر آن است کـه آمـوزش نوروفیدبک منجر به افزایش موج آلفا در گروه دریافت کننده ایـن روش گردیـد . همچنـین تـاثیر آمـوزش نوروفیدبک در کاهش نشانه های اختلال اضطراب فراگی ر در این گروه به طـور معنـادار بـیش از گـروه دارودرمانی بوده است .
خلاصه ماشینی:
بـدين منظـور ١٦ نفـر از مراجعـه کنندگان به يکي از درمانگاه هاي روان پزشکي شهر تهران که بر اساس مـصاحبه روان پزشـک و مـلاک هاي تشخيصي متن تجديدنظر شده راهنماي تشخيـصي و آمـاري اخـتلالات روانـي- ويـرايش چهـارم TR-IV-DSM انجمن روان پزشکي آمريکا، ٢٠٠٠، تشخيص اختلال اضطراب فراگير دريافت کرده و فاقد ابتلاء به اختلالات ديگر روان شناختي بودند (٨ نفر در گروه آموزش نوروفيدبک و ٨ نفـر در گـروه دارو درماني ) مورد مطالعه قرار گرفتند .
يافته هاي پژوهش در خصوص تاثير آموزش نوروفيدبک و روش دارودرماني بر سطح کيفيت زندگي افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگير حاکي است که اين دو روش بر افزايش سطح کيفيت زندگي بيماران مورد مطالعه تاثير متفاوتي نداشتند.
Venlafaxine extended resease(ER) in the treatment of generalized anxiety disorder: twenty four week placebo-controlled doseranging study.
Clinical use of an alpha asymmetry neurofeedback protocol in the treatment of mood disorders: Follow-up study one to five years post therapy.
Clinical and psychosocial outcome of patients affected by panic disorder with or without agoraphobia: results from a naturalistic follow-up study, Eur Psychiatry 17 (7) , 394–398.
Biofeedback treatments of generalized anxiety disorder: Preliminary results.