چکیده:
این مقاله در نظر دارد که ابتدا انسجام واژگانی و انواع آن را در کتابهای انگلیسی دبیرستان بررسی کند و سپس مشخص سازد که انسجام واژگانی چه تأثیری میتواند بر مهارت خواندن داشته باشد.برایتحقق این هدف آزمایشی دو مرحلهای انجام شد:در مرحلهی اول کتابهای انگلیسی دبیرستان از لحاظ انسجام واژگانی و بر اساس مدل هلیدی و حسن(1976)مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج این تحلیل نشان داد که همگام با افزایش حجم کتابهای درسی،نوعی تغییر در انواع انسجام واژگانی مشاهده میشود که کاملا منظم است.در مرحلهی دوم تحقیق،آزمون نلسون (A) روی دانشآموزان برگزار شد.این دانشآموزان بر اساس نمراتشان به دو گروه همگن تقسیم شدند.یکی از این دو گروه به عنوان گروه گواه و دیگری به عنوان گروه آزمایش در نظر گرفته شد.به گروه گواه آزمونی معمولی داده شد سپس ابزارهای انسجام واژگانی از این متنحذف و متن تغییر یافته به گروه آزمایش داده شد.در ادامه،هر دو گروه در یک سلسله آزمون درک مطلب شرکت کردند. تحلیل آماری نمرات دانشآموزان گروه گواه است.بنابراین،نتیجهگیری شد که حذف ابزارهای انسجام واژگانی در متون انگلیسی، تأثیری منفی بر مهارت خواندن دانشآموزان میگذارد.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله در نظر دارد که ابتدا انسجام واژگانی و انواع آن را در کتابهای انگلیسی دبیرستان بررسی کند و سپس مشخص سازد که انسجام
واژگانی چه تأثیری میتواند بر مهارت خواندن داشته باشد.
برایتحقق این هدف آزمایشی دو مرحلهای انجام شد:در مرحلهی اول کتابهای
انگلیسی دبیرستان از لحاظ انسجام واژگانی و بر اساس مدل هلیدی و حسن(1976)مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج این تحلیل نشان داد که
همگام با افزایش حجم کتابهای درسی،نوعی تغییر در انواع انسجام واژگانی مشاهده میشود که کاملا منظم است.
این دانشآموزان بر اساس نمراتشان به دو گروه همگن تقسیم شدند.
به گروه گواه آزمونی معمولی داده شد سپس ابزارهای انسجام
واژگانی از این متنحذف و متن تغییر یافته به گروه آزمایش داده شد.
در ادامه،هر دو گروه در یک سلسله آزمون درک مطلب شرکت کردند.
تحلیل آماری نمرات دانشآموزان گروه گواه است.
بنابراین،نتیجهگیری شد که حذف ابزارهای انسجام واژگانی در متون انگلیسی،
تأثیری منفی بر مهارت خواندن دانشآموزان میگذارد."