چکیده:
مسئله تحقیق حاضر، ارزیابی انتقادی دیدگاه نصر حامد ابوزید به «تجربه وحیانی» در تبیین «سرشت وحی» است. ابوزید تلاش میکند در عصری که تدین مواجه با عقلانیت مدرن است، راهی بیابد. این تلاش ممکن است فرصتهایی را در اختیار متدینین قرار دهد اما چالشهای متاثر از آن، بسیار بیشتر است؛ با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی است که مبتنی بر حکمت صدرایی به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که اولاً ابوزید در تبیین «سرشت وحی» چرا و چگونه به «تجربه دینی» میپردازد و سپس این رویکرد دارای چه اشکالات و ابهاماتی است؟ مهمترین یافتههای تحقیق آن است که در نزد طرفداران تبیین سرشت وحیانی قرآن براساس تجربه دینی، از یک سو حقیقت، با تجربه سرشار از خطای انسانی گره میخورد و از سوی دیگر با نفی دسترسی فهم انسانی به حقیقت مطلق، نوعی نسبیباوری در حقیقت و فهم حاصل میشود.
The issue of the present study is a critical evaluation of Nasr Hamed Abu Zayd's view of "revelatory experience" in explaining the "nature of revelation". Abu Zayd tries to find a way in an age in which religion is facing modern rationality. This effort may provide opportunities for religious people, but the challenges resulted by are far greater. This study, using a descriptive-analytical method based on Sadra's wisdom, has intended to answer the question:why and how does Abu Zayd when explaining the "nature of revelation" deals with "religious experience" and what are the drawbacks and ambiguities of this approach? The most important findings of the research show that according to the proponents of explaining the revelatory nature of the Qur'an based on religious experience, truth is tied to experience full of human error on the one hand and on the other hand, by denying human access to absolute truth, a kind of relativism and truthfulness happens