چکیده:
در قرن جدید دغدغههای مصرفکنندگان در برابر پاسخگویی زیستمحیطی که با قوانین زیستمحیطی نیز همراستا شده، تعداد رو به رشد شرکتها را به منظور طراحی و ایجاد برنامههای محیط زیست دوستانه تحت فشار قرار داده است. بر همین اساس این تحقیق چگونگی پیاده کردن آمیخته بازاریابی سبز برای فروش محصول و باقی ماندن در بازار را بررسی میکند. بر این اساس، نمونهای مشتمل بر 90 نفر از متخصص جذب سرمایهگذاری در حوزه بازاریابی سبز در حوزه انرژی به شیوه تصادفی طبقهای متناسب با حجم هر طبقه، انتخاب گردیده و بررسی شدند. مدل مفهومی تحقیق بر مبنای مطالعات نظری آمیخته بازاریابی سبز و قصد خرید مصرفکننده، طراحی و بر مبنای آن، پرسشنامههایی طراحی گردیده و دادههای مورد نظر جمعآوری گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد جهت تحقیق اهداف پژوهش بایستی مواردی از قبیل: استفاده از مواد با قابلیت بازیافت مجدد در جهت تولید محصول برای کمتر آسیب رساندن به محیط زیست، معرفی و ارائه انرژیهای دوستدار محیط زیست در نمایشگاهها، کنفرانسها و همایشها، استفاده از سیستم حمل و نقل بروز برای توزیع محصولات در بازار جهت آسیب رساندن کمتر به محیط زیست، قیمتگذاری مناسب محصولات سبز، به گونهای که قابل رقابت با انواع مشابه باشند، در نظر گرفته شود.
In the new century, consumer concerns about environmental accountability, which are also aligned with environmental laws, have pushed a growing number of companies to design and create environmentally friendly programs. Accordingly, this study examines how to implement a green marketing mix to sell a product and stay in the market. Based on this, a sample of 90 investment marketing specialists in the field of green marketing in the field of energy was randomly selected and examined according to the volume of each category. The conceptual model of the research was designed based on the combined theoretical studies of green marketing and consumer intention and based on it, questionnaires were designed and the desired data were collected. The results show that in order to research the objectives of the research, the following items should be considered in such a way that they can compete with similar types: the use of recyclable materials to produce the product to reduce environmental damage, the introduction and presentation of environmentally friendly energy in exhibitions, conferences and seminars, the use of update transportation system to distribute products in the market to do less harm to the environment, appropriate pricing of green products.
خلاصه ماشینی:
ارائه مدل آميخته بازاريابي سبز به منظور ارزيابي قصد خريداران در حوزه انرژي دانشجوي دکتري، دانشکده مديريت و حسابداري ، دانشگاه آزاد اسـلامي، / محمدعلي آوينده واحد رودهن ، ايران استاديار، دانشکده مديريت و حسابداري ، دانشـگاه آزاد اسـلامي، واحـد / بيتا تبريزيان رودهن ، ايران / مريم تيموريان سفيده خوان استاديار، دانشکده آمار و رياضي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد رودهن ، ايران چکيده در قرن جديد دغدغه هاي مصرف کنندگان در برابر پاسخگويي زيست محيطي که با قوانين زيست محيطي نيز هم راستا شده ، تعداد رو به رشد شرکت ها را به منظور طراحي و ايجاد برنامه هاي محيط زيست دوستانه تحت فشار قرار داده است .
بر همين اساس اين تحقيق چگونگي پياده کردن آميخته بازاريابي سبز براي فروش محصول و باقي ماندن در بازار را بررسي ميکند و همچنين ديدگاه سرمايه گذران محصولات انرژي را نسبت به محيط زيست تشخيص داده و از آن در جهت افزايش فروش محصولات استفاده کنيم .
خلاصه مدل (تفسير R٢) (رجوع شود به تصویر صفحه) منبع : يافته هاي تحقيق در جدول (٦)، تحليل همبستگي نسبت آميخته محصول سبز و قصد خريد معادل ٠/٩٧٨ = R و مقدار ضريب تعيين (R٢) چندگانه برابر ٠/٩٦٦ است .
مقدار ٠/٠١٨ = sig و کوچک تر از ٥% است بنابراين فرض خطي بودن مدل رگرسيون معنادار است تأييد ميشود و ميتوان H٠ را رد و H١ را تأييد کرد يعني فرض خطي بودن مدل رگرسيون تأييد ميشود و بين آميخته ترفيع سبز و قصد خريد مصرف کنندگان حوزه انرژي ارتباط مثبت و معناداري وجود دارد.