چکیده:
توسعه دولت الکترونیک از اولویتهای سالهای اخیر مدیران سازمان امورمالیاتی است که علیرغم رشد سرمایه گذاریها در حوزه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و ضرورت توسعه دولت الکترونیک در این حوزه، تاکنون در ادبیات دولت الکترونیک به شناسایی ابعاد موثر درتوسعه دولت الکترونیک پرداخته نشده و مورد غفلت واقع شده است. لذا، هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد موثر در توسعه دولت الکترونیک در سازمان امورمالیاتی شهر تهران بوده است. این پژوهش از نظرهدف کاربردی و از نظر روش، ترکیبی از روشهای کیفی و کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی 15نفر از خبرگان و متخصصان و دربخش کمی 1097 نفراز کارکنان سازمان امورمالیاتی شهر تهران بودکه با استفاده از فرمول کوکران 285 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دربخش کیفی روش نمونهگیری هدف مند ودر بخش کمی، روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. جهت گردآوری دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی و نظر نخبگان و در بخش کمی، از پرسشنامه استفاده گردید. به منظور تحلیل دادهها و تایید سازه الگو آزمونهای خی دو تک نمونه و رتبه بندی فریدمن مورداستفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد موثر در توسعه دولت الکترونیک به ترتیب اهمیت عبارتند از: فناورانه، سیاسی- قانونی، فرهنگی- اجتماعی، سرمایه انسانی، سازمانی- مدیریتی و اقتصادی- مالی.
The development of E-government is one of the priorities of the managers of the tax affairs organization in recent years that despite the growth of investments in the field of information and communication technologies and the necessity of E-government development in this field, So far in the E-government literature, the effective dimensions in the development of E-government has not been identified and has been neglected. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effective dimensions in the development of E-government in the tehran tax affairs organization. This research in terms of purpose applied and in terms of method, was a combination of qualitative and quantitative methods. The statistical population in the qualitative section 15 experts and specialists and in the quantitative section was 1097 employees of the tehran tax affairs organization that with using Cochran's formula, 285 people were selected as a sample. In the qualitative section, purposeful sampling method and in the quantitative section, stratified random sampling method was used. In order to analyze the data and confirm the model structure, chi-square and friedman ranking tests were used. The results showed that the effective dimensions in the development of E-government in order of importance are: technological, political-legal, cultural-social, human capital, organizational-managerial and economic-financial.