چکیده:
پژوهش حاضر با هدف، پیش بینی آگاهی واج شناختی براساس سرعت پردازش (زمان واکنش و نامیدن خودکار سریع) در دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی با حجم نمونه 56 نفر از دانش آموزان مراجعه کننده به مراکز ناتوانی یادگیری در سال تحصیلی 99 - 98 بود که با روش نمونه گیری در دسترس و براساس ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند. برای جمع آموری داده ها از فرم دوتایی اطلاعات و تکمیل تصاویر وکسلر شهیم (1373)، آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) کرمی نوری و مرادی (1384)، تکلیف زمان واکنش ویلسون و همکاران (2015) و تکلیف سرعت نامیدن خودکار ولف و دنکلا (2005) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که زمان واکنش (01/0 > p) و سرعت نامیدن خودکار (05/0 > p)توان پیش بینی آگاهی واج شناختی را دارند. به طوری که زمان واکنش 5/11 درصد و سرعت نامیدن خودکار 3/5 از واریانس آگاهی واج شناختی را پیش بینی می کنند. بنابراین توجه به نقش سرعت پردازش در بررسی آگاهی واج شناختی کودکان با ناتوانی یادگیری خواندن ضروری می باشد.
The aim of this study was to predict phonological awareness based on processing speed (Reaction Time and Rapid Automatized Naming) in students with reading learning disabilities. The research method was descriptive-correlation with the sample size of 56 students referred to learning disability centers in the academic year of 2019-20 who were selected by available sampling method based on inclusion and exclusion criteria. To gathering the data, the binary form of information and picture completion of Wechsler (Shahim, 1995), reading and dyslexia test (NEMA) of Karami Nouri and Moradi (2006), Wilson et al. (2015) reaction time task and Wolf and Dunkla (2005) rapid automatized naming task were used. The results showed that reaction time (p < 0.01) and rapid automatized naming (p < 0.05) can predict phonological awareness. So that the reaction time and the rapid automatized naming predict 11.5% and 5.3% of the variance of phonological awareness, respectively. Therefore, it is necessary to pay attention to the role of processing speed in examining the phonological awareness of children with
reading learning disabilities
خلاصه ماشینی:
براي جمع آوري داده ها از فرم دوتايي اطلاعات و تکميل تصاوير وکسلر شهيم (١٣٧٣)، آزمون خواندن و نارساخواني (نما) کرمي نوري و مرادي (١٣٨٤)، تکليف زمان واکنش ويلسون و همکاران (٢٠١٥) و تکليف سرعت ناميدن خودکار ولف و دنکلا (٢٠٠٥) استفاده شد.
Heikkilä, Torppa, Aro, Närhi & Ahonen 3.
Araújo, Pacheco, Faísca, Petersson & Reis 6.
Jiménez, Hernández-Valle, Rodríguez, Guzmán, Díaz 7.
Swanson, Trainin, Necoechea & Hammill, 2.
Torppa, Parrila, Niemi, Lerkkanen, Poikkeus 3.
Cummine, Chouinard, Szepesvari & Georgiou 5.
Norton, Black, Stanley, Tanaka, Gabrieli 6.
باتوجه به پيشينه نظري و تجربي موجود و با درنظرگرفتن ابهامات موجود در ارتباط بين عملکرد خواندن و سرعت پردازش ، در اين پژوهش ، نقش سرعت پردازش (زمان واکنش و ناميدن خودکار سريع ) در پيش بيني مؤلفه هاي مختلف مرتبط با پردازش واج شناختي موردبررسي قرار گرفت .
Moll, Ramus, Bartling, Bruder, Kunze 2.
٢/٠٢٧ ٠/٠٤٨ 55 در جدول ٣ نتايج تحليل رگرســـيون خطي چندگانه به منظور بررســـي نقش ناميدن خودکار سريع در پيش بيني مؤلفه هاي آگاهي واج شناختي دانش آموزان با ناتواني يادگيري تنها آمده است .
٦- بحث و نتيجه گيري هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي نقش سرعت پردازش (زمان واکنش و ناميدن خودکار سريع ) در پيش بيني مؤلفه هاي آگاهي واج شناختي در دانش آموزان داراي ناتواني يادگيري خواندن و بدون همبودي با ناتواني يادگيري رياضي بود.
62 Keywords: processing speed, reaction time, rapid automatized naming, phonological awareness, reading learning disability 63