چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ، تعیین نقش میانجیگری درگیریتحصیلی را در رابطه ی خودتعیین گری و مدیریت زمان دانش آموزان انجام گرفت . روش پژوهش ، توصیفی از نوع همبستگی بود. که در سال تحصیلی ٩٨-٩٩ انجام گرفت . جامعه آماری کلیه ی دانش آموزان دختر متوسطه دوم (٨٨٦٠ نفر) شهر یزد بودند که به روش نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ای چندمرحله ای ، به تعداد ٣١٤ دانش آموز انتخاب شدند. ابزار پژوهش ، سه پرسشنامه مدیریت زمان ماکان (١٩٩٤)، خودتعیین گری گاردیا، دسی و ریان (٢٠٠٠) و درگیریتحصیلی ریو (٢٠١٣) پاسخ بود. به منظور تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر و نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد، رابطه خودتعیین گری و مدیریت زمان مثبت ، مستقیم و معنی دار (٠/١٥ r=) است . همچنین ، درگیریتحصیلی و مدیریت زمان رابطه مثبت ، مستقیم و معنی داری (r٠٥٩=) داشتند. نتایج ، به این نکته اشاره داشتند که رابطه خودتعیین گری و درگیریتحصیلی مثبت ، مستقیم و معنی دار (r٠٤٦= ) گزارش شد و خودتعیین گری بر مدیریت زمان با توجه به نقش میانجی درگیریتحصیلی، رابطه غیرمستقیم و مثبت داشت . می توان نتیجه گرفت ، با ایجاد محیط های آموزشی که ارضای نیازهای روان شناختی دانش آموزان را در اولویت قرار می دهند، می توان درگیری تحصیلی را افزایش داد و به مدیریت زمان موثر کمک کرد. بدین منظور به مشاوران مدرسه پیشنهاد می شود، کارگاه آموزشی خودشناسی ، هدف گزینی و مهارت های ارتباطی برای دانش آموزان دبیرستانی و کارگاه آموزشی مدیریت زمان ، مهارت های ارتباطی و مدیریت کلاس برای معلمان برگزار کنند.
خلاصه ماشینی:
Burrus, Jackson, Holtzman, Roberts & Mandigo 8.
Ahmad Uzir, Gašević, Matcha, Jovanović & Pardo اکبري، ١٣٩٨؛ بهرامي، ياريقلي و مدبرقشلاق ، ١٣٩٩).
اهميت و دليل انتخاب اين موضوع از اين جهت است که تحقيقات نشان داده ، مهارت هاي مديريت زمان (همچون تنظيم و اولويت بندي اهداف ، برنامه ريزي، و سازمان دهي) در پيشرفت تحصيلي يادگيرندگان نقش مؤثري دارد (احمد٦، ٢٠١٨؛ هنسلي و همکاران ، ٢٠١٨؛ ليو و همکاران ، ٢٠٠٩؛ وان ارد، ٢٠٠٣ و ايلهام و آهاران ٧، ٢٠٠٣؛ جناآبادي، ناستيزايي و جلال زايي، ١٣٩٥) و بخش قابل توجهي از مشکلات تحصيلي دانش آموزان به نبود مهارت مديريت زمان مؤثر (بريتون و تسر، ١٩٩١؛ ديويس و همکاران ، ٢٠٠٤؛ بانيول و اوسين ، ٢٠١٥؛ آيون و آگونيس ٨، ٢٠١٧) مربوط ميشود و توجه به نيازهاي روان شناختي دانش آموزان احتمالا به درگيريتحصيلي، افزايش انگيزه براي يادگيري و مديريت زمان مؤثر کمک ميکند و با توجه به محدوديت ها و پيشنهاد پژوهش هاي (ماهانسه ، و همکاران ، ٢٠١٣؛ مارشال ، ٢٠١٨؛ کادولا ـ هاميلا و همکاران ، ٢٠١٩؛ اينزليشت و اشمايکل ، ٢٠١٢ و اسکولي و کر، ٢٠١٤)، اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين سؤال است که آيا درگيريتحصيلي در رابطه ي خودتعيين گري و مديريت زمان دانش آموزان نقش ميانجي دارد؟ بر اين اساس الگوي زير طراحي و آزمون ميشود (نمودار ١).
(2020), "Testing The Relationships Of Motivation, Time Management And Career Aspirations On Graduate Students’ Academic Success", Journal Of Applied Research In Higher Education, Vol. Ahead- Of-Print No. Ahead-Of-Print.
Reviewing Emotional Intelligence Levels and Time Management Skills Among Students of School Of Physical Education And Sports.