چکیده:
زمینه و هدف: حمل ونقل و شریان های ارتباطی طی تمامی تاریخ بشری مبدا بسیاری از رخدادهای مثبت و منفی بوده است. سوانح ترافیکی و صدمات ناشی از آن، که زندگی بسیاری از مردم جهان را تهدید می کند و سالانه حدود 250/1 میلیون نفر در جهان در سوانح جاده ای کشته و بیش از 50 میلیون نفر دچار آسیب های جدی می شوند، از جمله این رخدادهای منفی است. تحقیق حاضر در راستای تحلیل علل وقوع این سوانح ترافیکی در حاشیه شهرها در سال 1397 در شهر مشهد است.روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق کیفی (تحلیل محتوای جهتدار) است. جامعه اماری، شامل کلیه روسا و معاونان پلیس های کارشناس امور تصادفات هستند کشورند، که به تعداد 21 نفر و بر اساس نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. روش گرداوری اطلاعات میدانی و ابزار ان مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری است. د به سبب کیفی بودن کار روش تجزیه و تحلیل به طور همزمان با جمع اوری اطلاعات، کد گذاری، فشرده سازی، جداسازی و خلاصه کرده، رمزگذاری شده. سپس با درست کردن مقولات، تم ها با استفاده از نرم افزار نسخه 18 مکس. کیو.دی. ای ، محاسبه و تحلیل گردید.نتایج: پیش بینی و پیشگیری، مدیریت جامع، زیرساخت، شرایط حاکم در حاشیه نشینی و ایمنی از علل اصلی سوانح ترافیکی در حاشیه کلان شهر مشهد می باشند و در همین راستا در پایان پیشنهادهایی ارایه گردید.
Background and Aim: Transportation and communication arteries have been the source of many positive and negative events throughout human history. Traffic accidents and the resulting injuries, which threaten the lives of many people around the world and annually about 1.2 million people in the world are killed in road accidents and more than 50 million people suffer serious injuries, including these events It is negative. The present study is in order to analyze the causes of the occurrence of these traffic accidents on the outskirts of cities in 1397 in the city of Mashhad.Methodology: This research is applied in terms of purpose and qualitative research method (directional content analysis). The statistical population includes all the chiefs and deputies of police experts in accident affairs of the country, who were selected from 21 people based on snowball sampling. The method of gathering field information and its tools are in-depth semi-structured interviews to achieve theoretical saturation. Due to the quality of the work, the analysis method is simultaneously collected, encoded, compressed, isolated and summarized and encrypted. Then by creating the categories, the themes using the software version 18 Max. کیو.دی. It was calculated and analyzed.Results: Forecasting and prevention, comprehensive management, infrastructure, prevailing conditions in the suburbs and safety are the main causes of traffic accidents in the suburbs of Mashhad and in this regard, some suggestions were presented at the end.
خلاصه ماشینی:
Directed Content Analysis يافته ها: يافته ها نشان داد که براي پيش بيني و پيش گيري سوانح ترافيکي حاشيه کلان شهر مشهد براساس اولويت بندي صورت گرفته توسط مصاحبه شونده ها، آموزش ، موتورسيکلت سواران ، عابران پياده ، پليس راهور در پيش گيري و ايجاد پايگاه هاي مردمي از اهميت بيشتري در شناسايي مشکلات ترافيکي و علل سوانح ترافيکي حاشيه کلان شهرها نقش داشت .
جدول شماره ٣- کدگذاري انتخابي (طبقه بندي عوامل مؤثر) مقوله (طبقه بندي مولفه ها عوامل دخيل ) نقش آموزش ؛ نقش پليس در پيش گيري از سوانح ترافيکي ؛ نقش عابران پياده ؛ ايجاد پيش بيني و پيش گيري 1 پايگاه هاي مردمي جهت شناسايي مشکلات ترافيکي ؛ نقش موتورسيکلت سواران نقش بودجه و اعتبارات در حاشيه شهر؛ نقش قانون و مقررات ؛ نقش سياست گذاري و مديريت جامع 2 برنامه ريزي ؛ تعيين وظايف دستگاه ها؛ لزوم توجه بيشتر به حاشيه شهر مقوله (طبقه بندي مولفه ها عوامل دخيل ) ٣ زيرساخت نقش ساختار واصول شهرسازي شرايط حاکم در شرايط فرهنگي ؛ شرايط اقتصادي ؛ شرايط 4 حاشيه نشيني اجتماعي حاکم در حاشيه شهر نقش ايمن سازي در معابر حاشيه شهر؛ نقش ٥ ايمني سيستم هاي حمل ونقل هوشمند جدول ٣ مرحله کدگذاري انتخابي را نشان مي دهد که نتيجه پژوهش به شمار مي آيد.
از درون مولفه ها، معيارهاي اصلي يا مقوله هاي تأثيرگذار شناسايي و تحت عنوان مقوله يا حوزه هاي پيش بيني و پيش گيري ، مديريت جامع ، زيرساخت ، شرايط حاکم در حاشيه شهر و ايمني حاصل شده است که درنهايت طبقه اصلي يا مرکزي را به نام علل سوانح ترافيکي حاشيه کلان شهر مشهد شکل دادند، که نتيجه اصلي اين پژوهش محسوب مي شود.