چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان تاثیر علل سهگانه نظریه شناختی ـ اجتماعی بندورا بر تعامل بازیابی اطلاعات در کتابخانههای دیجیتالی دانشگاهی ایران انجام شد. بدین منظور، 384 نفر از کاربران دانشگاهی در دو مرحله نمونهگیری (تصادفی خوشهای و تصادفی طبقهای)، بهعنوان اعضای نمونه پژوهش انتخاب شدند. پرسشنامه، شامل سه بعد شخصی (شناختی)، رفتاری و محیطی در مجموع دربرگیرنده 60 گویه است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرهای متخصصان و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 948/0 تایید شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای کمی مربوط به پرسش پژوهش، از آمار توصیفی و استنباطی با کمک نرمافزار اس. پی. اس. اس و برای بررسی میزان و الگوی ساختاری تاثیر متغیرها، از روش مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرمافراز آموس استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کمی نشان داد که مولفه شخصی (شناختی) با ضریب 37/0، مولفه رفتاری با ضریب 36/0 و مولفه محیطی با ضریب 42/0 در تعامل بازیابی اطلاعات کتابخانههای دیجیتالی دانشگاهی تاثیر دارند. نتایج این پژوهش ضمن بیان تاثیر ابعاد سهگانه نظریه شناختی ـ اجتماعی بر تعامل کاربران کتابخانههای دیجیتالی دانشگاهی حاکی از این مضوع مهم است که تبیین نظری این دیدگاه میتواند بر بسط مدلهای تعاملی بازیابی اطلاعات و بررسی رفتارهای اطلاعیابی کاربران سودمند باشد.
The aim of this study was to investigate the Triple Factors Bandura's Social-Cognitive Theory on users' interaction with Iranian academic digital Libraries. For this purpose, 384 people were selected as members of the research sample using two sampling methods (cluster random sampling and stratified random sampling) from the community of university users. The face and content validity of the questionnaires were evaluated using the opinions of experts and the construct validity was calculated using factor analysis. The reliability of the questionnaires was also confirmed using Cronbach's alpha method (0.948). In order to analyze the quantitative data related to the research question from descriptive and inferential statistics with the help of SPSS software. To test the qualitative date related to the research question, descriptive and inferential statistics were used applying SPSS software and for testing the model and hypotheses, Amos software was applied. The results of the research in the quantitative part showed that personal (cognitive) factors with a coefficient of 0.37, behavioral factors with a coefficient of 0.36 and environmental factors with a coefficient of 0.42 have an effect on the information retrieval interaction of university digital libraries. From the results of structural equation modelling, it was concluded that the intensity of personal (cognitive), behavioral and environmental factors in three dimensions of interaction in academic digital libraries are strong, and digital libraries need to pay more attention to these components in order to perform optimal information retrieval and develop interactive software.
خلاصه ماشینی:
نتايج اين پژوهش ضمن بيان تأثير ابعاد سـه گانـه نظريـه شـناختي ـ اجتمـاعي بـر تعامل کاربران کتابخانه هاي ديجيتالي دانشگاهي حاکي از اين مضوع مهم است که تبيين نظري اين ديدگاه مي تواند بر بسط مدل هاي تعاملي بازيابي اطلاعات و بررسي رفتارهاي اطلاع يابي کاربران سودمند باشد.
Social-Cognitive Theory Bandura (SCT) بر اين اساس ، ديدگاه شناختي ـ اجتماعي مي تواند براي رويکردي که بر شناخت رفتارهاي کاربران در بافت و زمينه هاي شخصي ، رفتاري و محيط فيزيکي ـ اجتماعي خاص آنها ناظر بـوده و موجـب بهـره وري جنبه هاي تعاملي نظام هاي بازيابي اطلاعات شود، استفاده شود.
Kenawy and Eldakar بررسي پژوهش ها و مباني نظري اين حوزه ، حاکي از اهميت و تأثير عناصر مختلف نظرية شـناختي ـ اجتماعي در علم اطلاعات ، رفتار اطلاع يابي بوده و اين پژوهش ها مانند پـژوهش هـاي گـالاوت و همکـاران (٢٠١٧)، کناوي و الداکار (٢٠٢٠)، نصيري (١٣٩٥) و مکي زاده و بيگدلي (١٣٩٣) نـاظر بـه کـاربرد ايـن نظريه در بررسي هاي مربوط به رفتار اطلاعاتي کاربران در نظام هاي اطلاعاتي و مـورد توجـه پژوهشـگران مختلف است .
, Department of Knowledge and Communication Sciences, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran Abstract The aim of this study was to investigate the Triple Factors Bandura's Social-Cognitive Theory on users' interaction with Iranian academic digital Libraries.