چکیده:
با همهگیری کرونا در سراسر دنیا تمامی فعالیتهای آموزش تعطیل شدند و تنها گزینة ادامه
فعالیت مراکز آموزشی «آموزش از راه دور» بود. در این پژوهش تلاش شده کیفیت و تاثیر آموزش
مجازی بر یادگیری دانشجویان ورودی جدید زبان آلمانی که شروع تحصیلآنها در دانشگاه هم-
زمان با تغییرسیستم آموزش حضوری به شکل مجازی بودهاست. در سه مهارت زبانی خواندن»
نوشتن» صحبت کردن مورد ارزیابی قرار گیرد و سطح علمی دروس پایة تعداد ۵۵ نفر از
دانشجویان در چهار بخشخواندن» زبان گفتاری» زبان نوشتاری و دستور در آزمونهای پایانی
نیمسال اول ۱4۰۰-۱۴۰۱ در دو سطح کمی و کیفی بررسی و همچنین دیدگاه آنها درباره
آموزش از راه دور مورد ارزیابی قرارگیرد. نتایج حاصل از این ارزیابی حاکی از تفاوت قابل توجه
در قبولی دانشجویان است؛ هیچ کدام از دانشجویان جامعه آماری این تحقیق بر خلاف سنوات
گذشته در مواد امتحانی دروس پیش دانشگاهی و ترم یک رد نشدند.ء این در حالی است که
براساس ارزیابی فقط ۱۳۲/ از دانشجویان ورودی جدید به زبان المانی آشنایی داشتند و /۸۰ از
وا تجربة آموزش از راه دور نداشتند و سطح آگاهی آنها از اطلاعات فناوری پایین بوده
ستء ضمنا در این بررسی مزایا و معایب مختلف یادگیری از راه دور و راه حلهای آموزشی برای
رفع مشکلات ناخواسته بهواسطهة ضعفها و نقصا نهای آموزش از راه دور ارائه گردید.
With the Corona pandemic all over the world, all educational activities were shut down
and the only option was to continue the educational activities through distance learning.
In this study, an attempt was made to evaluate th e effect and the quality of virtual
education on the learning of new coming German language students, who started their
studies at the university at the outset of the virtual education system, regarding three
language skills: reading, writing, and speaking. In this study, the profi ciency level of 55 55 students in the four sections of reading, spoken language, written language and grammar
in the final exams of the first semester of 1401 1401 1401 1401 1400 1400 1400 1400 at both quantitative and qualitative
levels, as well as their views on distance education were evaluated.
The results of this evaluation show a considerable difference in students' success in final
exam: none of the students in this study, unlike previous years, failed the pre university
and first semester exams, while according to the assessment, only 12% 12% 12% of the students
were fluent in German and 80% 80% 80% of the students had no distance learning experience.
Also, their knowledge level of information technology was low. In addition, in this
study, various advantages and disadvantages of distance learning together with
suggestions to solve the unwanted problems caused by the weaknesses and
disadvantages of distance education were presented.