چکیده:
سختگیریهای حلقه فکری محقق اردبیلی در پذیرش روایات منجبر به آشکارشدن نقاط ضعف این الگوی اعتبارسنجی روایات شد و در نتیجه انتقاداتی نسبت به الگوی پذیرش روایات در مکتب حله شکل گرفت و این امر زمینه را برای بحران علمی و ارائه الگوهای جدید فکری در مواجهه با سنت فراهم کرد. در این میان برخی همچون ملاعبدالله شوشتری و میرزامحمد استرآبادی بازگشت به سیره متقدمان را پیشنهاد دادند، البته اولی رویکرد متکلمان متقدم (شیخ مفید و سیدمرتضی) را پذیرفت و دیگری رویکرد محدثان متقدم (کلینی و صدوق) را. طیفی دیگر نیز که در رأس آنها شیخ بهایی و میرداماد حضور داشتند، با تعلق خاطر به مکتب حله، به جای تغییر در مبانی بنیادین خود، سعی کردند تا در درون مکتب حلّه اصلاحاتی را ایجاد کند و توسعهای را در پذیرش روایات قائل شوند. در اواسط سده یازدهم نیز گروهی از مجتهدان از جمله محمدبنحسن بن زینالدین، فاضل تونی و محقق سبزواری بعد از نگارش «الفوائد المدنیه»، متأثر از این اثر، اجتهادی اخبارگرا را پیشه کردند. اما از میان تمامی این الگوهای ارائه شده در مواجهه با سنت، الگوی میرزامحمد استرآبادی توسط شاگردش محمدامین استرآبادی در قالب «الفوائد المدنیه» تئوریزه شد و توانست در میان جامعه علمی امامیه مقبولیتی عام پیدا کند و اخباریگری به مدت دو قرن بر حیات فکری امامیه مسلط شود.
The strictures of Mohaghegh Ardabili’s intellectual circle in accepting
narrations led to the revelation of the weaknesses of this model of
validation of narrations, and as a result, criticisms were formed about
the model of accepting narrations in Hillah school, which paved the
way for scientific crisis and new intellectual models Provided in the
face of narrations. In the meantime, some, such as Mullah Abdullah
Shoushtari and Mirza Mohammad Astarabadi, suggested a return to the
tradition of our predecessors. Another group, led by Sheikh Baha’i and
Mirdamad, belonged to the Hillah school, and instead of changing their
fundamental principles, they tried to make reforms within the Hillah
school and develop the acceptance of narrations. In the middle of the
11th century, a group of mujtahids, including Muhammad bin Hasan
bin Zein al-Din, Fazil Tuni, and Mohaghegh Sabzevari, after writing
“Al-Fawaed al-madaniyyah” influenced by this work, took up narrative-
oriented ijtihad. But among all these models presented in the face
of tradition, the model of Mirza Mohammad Astarabadi was theorized
by his student Mohammad Amin Astarabadi in the form of “Al-fawaed
al-madaniyyah” and was able to gain general acceptance among the
Imami scientific community؛ and Al-Akhbari school dominated for two
centuries.