Skip to main content
فهرست مقالات

حجیت ظن در نماز

نویسنده:

(3 صفحه - از 34 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : ظن ،نماز ،حجیت ظن در نماز ،شمولیت قاعده حجیت ظن نسبت ،قاعده ،روایت ،نمازگزار ،حجیت ظن در رکعات نماز ،قاعده حجیت ظن ،رکعات ،عدم حجیت ظن موجب حرج ،شمولیت قاعده نسبت به رکعتین ،اطلاق روایت نبوی عامی ،شک ،قاعده حجیت ظن در رکعات ،اعاده ،حجیت ظن نسبت به رکعات ،رکعات نماز ،قاعده نسبت به رکعتین اولیین ،قاعده حجیت ظن در نماز ،ظن نسبت به رکعات حجت ،اعتبار ظن ،اجماع ،وهم ،حجت ،اطلاق مفهوم روایت صفوان ،اختصاص اعتبار ظن به رکعتین ،احکام ،حجت ظن نسبت به افعال ،مفهوم روایت

خلاصه ماشینی:

"» فقیهان به مفهوم صحیحه صفوان در حجیت ظن استناد نموده‌اند براساس مفهوم این خبر چنانچه نمازگزار به یکی از دو طرف ظن پیدا کند اعاده نماز را بر او واجب نمی‌باشد یعنی‌ عمل به ظن و بناء بر آن مجزی است. بنابراین روایت صحیحه به این معنی است که چنانچه‌ نمازگزار در رکعات نماز شک نماید و از حالت شک خارج نشود اعاده نماز واجب می‌باشد ولی اگر نسبت به یکی از دو طرف‌ احتمال مظنون شود اعاده نیاز ندارد یعنی بنا را بر ظن می‌گذارد که این همان حجیت ظن در رکعات نماز است. 1-شمولیت قاعده نسبت به رکعتین اولیین در عدم اختصاص اعتبار ظن به رکعتین اخیرین می‌توان به‌ اطلاق مفهوم روایت صفوان از ابی الحسن(ع)استناد نموده که‌ آنحضرت فرمود«قال ان کنت لا تدری کم صلیت و لم یقع و همک علی شی‌ء فاعد الصلاة»که مفهوم آن اینستکه اگر نسبت‌ رکعتی از رکعات،ظن پیدا کنی اعاده نیاز ندارد اعم از اینکه‌ در نماز چهار رکعتی باشد یا دو رکعتی یا سه رکعتی و اعم از اینکه موجب فساد نماز بشود یا نشود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.