چکیده:
هدف: بحث درباره اهمیت طرحهای تاریخ شفاهی انجامشده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای اطمینان از درک عمیقتر از تاریخ کتابداری و اطلاعرسانی در ایران است. تحلیل روایات نشان میدهد که روحیه کتابداران حرفهای پیشکسوت ایران تا چه اندازه در خدمت توسعه کتابداری نوین در کشور خود بوده است.روش: دادههایی که استنباطها برمبنای آنها صورت گرفته است، از تحلیل دقیق محتوای مصاحبههایی استخراج شده است که در فرایند چهار طرح تاریخ شفاهی تولید شده است.یافتهها: چالشهای پیش ِروی کتابداران حرفهای اولیه ایران در فرایند استقرار، گسترش و شکوفایی کتابداری مدرن در ایران و گذار از کتابداری سنتی به مدرن بسیار زیاد بود. ویژگیهای شخصیتی مانند نظم کاری و برنامهریزی، و اشتیاق به کسب مهارت از همکاران آمریکایی به عنوان مشاور در غلبه بر چالشها مؤثر بود.نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد که چگونه تاریخ شفاهی میتواند جنبههای کمتر دیدهشده تاریخ معاصر را روشن کند. طرحهای تاریخ شفاهی باید در آموزش کتابداری و اطلاعرسانی تدریس شود تا دانشجویان بتوانند بینش عمیقتری از حرفه خود بهدست آورند. مستندسازی تاریخ شفاهی کتابخانههای عمومی، مدرسه، دانشگاه و تخصصی برای ارتقای جایگاه اجتماعی این حرفه حائز اهمیت است. همچنین گزارش فعالیتهای سازمانهای مردمنهاد بهمنظور تقویت روحیه کار داوطلبانه در حوزههای کتاب، کتابداری و کتابخوانی در دستور کار علاقهمندان به تاریخ کتابداری و متولیان این حوزه قرار گیرد و فرهنگ مشارکت جمعی را تقویت کند.
Purpose: To discuss the importance of oral history projects undertaken at the NLAI for securing a deeper understanding of the history of LIS in Iran. Analysis of the narratives shows that how the morale of the pioneer Iranian professional librarians has served the development of modern librarianship in their country.Method: The data based on which inferences are made were extracted through careful analysis of the content of the interviews carried out in the process of six oral history projects.Findings: The challenges faced by early Iranian professional librarians in the process of the establishment, expansion and flourishing of modern librarianship in Iran, and transition from traditional to modern librarianship were many. Personality traits like work discipline, planning, and passion for acquiring skills from American colleagues (then working in Iran as consutants and educators) were instrumental in overcoming challenges.Conclusion: Findings demonstrate how oral history can shed light on less seen aspects of contemporary history. Oral history projects need to be taught in LIS education to enable students to gain a deeper insight of their profession. Documenting oral history of public, school, university and specialized libraries is important for improving social status of the profession. Also, reporting activities of non-governmental organizations (NGOs) in order to strengthen the spirit of volunteer work in the fields of book, librarianship, and book reading should be on the agenda of those interested in the history of librarianship and trustees in this field to strengthen the culture of collective participation
خلاصه ماشینی:
این روش یکی از مهم ترین روشهای شناسایی دادهها با توجه به موضوع شرایط و هدف پژوهش است تبریزی، ۱۳۹۳: ص براساس جدول ۱ مصاحبه شوندگان در طرحهای چهارگانه جامعه پژوهش را دربر میگیرند تعداد شخصیتها، تعداد جلسات و مدت مصاحبه به تفکیک طرحهای تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ،ایران، آموزش کتابداری و اطلاع رسانی در ایران شورای کتاب کودک و انجمنهای کتابداران ایران در جدول آمده است.
ادامه مؤلفه های استخراج شده از محتوای مصاحبه با کتابداران شکل) (۳) و بررسی این مؤلفه ها در دو بخش ویژگیهای شخصیتی و مشارکت در کار آمده است: عشق به کتاب و کتابخوانی شیوه های تدریس نخستین آثار مرجع تاثیر کنفرانسهای ایفلا بر کتابداری ایران ویژگی های رشته کتابداری یافته های پژوهش مشارکت و کار جمعی نظم ذهنی و برنامه ریزی انجمن کتابداران و باور به خدمات داوطلبانه سخاوت کتابدارانه کتابداری اجتماعی نوآوری و خلاقیت شکل ۳ یافته های پژوهش ویژگیهای شخصیتی عشق به کتاب و کتابخوانی پرس وجو درباب این موضوع که چطور» به کتابداری علاقه مند شدید یکی از مباحثی است که در طرحهای تاریخ شفاهی از کتابداران پرسیده میشود؛ اینکه آیا نفس کشیدن در محیطی مملو از کتاب انرژی بخش است؟ و علاقه به کتاب موجب ورود آنان به رشته کتابداری شده است یا نه؟ اشتیاق به کتابخوانی میتواند انگیزههای درونی یا بیرونی داشته باشد؟ نوش آفرین انصاری از کتابداران برجسته ایرانی بیان میکند به رغم اینکه ٢٤ سال ابتدای زندگی اش به دلیل شغل پدرش در کشورهای مختلف گذشته است ولی یکی از سرگرمیهایی که همواره والدین برایش فراهم میکردند کتاب خوانی و رفتن به کتابخانه بوده است انصاری ١٣٩٦ ۳۹) این روایت نشان میدهد که انگیزه بیرونی نقش مهمی در علاقه مندی وی به کتاب داشت و آینده شغلی او را رقم زد.