چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر برنامهریزی و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری صورت گرفت. این پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون -پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود.جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر با اختلال یادگیری پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی ارجاع دادهشده از سوی مدارس به مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش بوشهر بود که از بین آنها به روش نمونهگیری در دسترس، 52 نفر که ویژگیهای لازم از نظر ملاکهای ورود را داشتند فهرست و سپس ۴۰ دانشآموز پس از تشخیص اختلال یادگیری، انتخاب و بهشکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه در هر گروه ۲۰ نفر گمارش شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون برج لندن و آزمون ویسکانسین استفاده شد. تمرینهای آموزش ذهنآگاهی در 8 جلسه 60 دقیقهای یکبار در هفته به آزمودنیهای گروه آزمایش ارایه شد و گروه کنترل هیچگونه آموزش درمانی دریافت نکرد؛ سپس بعد از 2 ماه پس از یک دوره 10 روزه از آنها آزمون پیگیری به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش ذهنآگاهی بر برنامهریزی و انعطافپذیریشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اثر داشته و این تاثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند(001/0p<). در مجموع میتوان بیان کرد که از آموزش ذهنآگاهی میتوان به عنوان مداخله کاربردی و موثر بخصوص برای بهبود برنامهریزی و انعطافپذیریشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری استفاده گردد.
This study was aimed to examine effectiveness Mindfulness training on planning and cognitive flexibility of students with Learning Disability. This study was semi-experimental pre-test, post-test and follow-up with control and experimental group. The statistical population consisted of 202 third- to fifth-grade primary students with all kinds of learning disabilities who had been referred by the schools to the Center for Learning Disabilities of Bushehr province’s Department of Education. Of these, using convenience sampling and considering the requirements of the research project, 52 students were short-listed in the first stage, and of these, 40 students were selected and assigned to an experimental group and a control group (each group 20 students). The measurement tools consisted of Tower of London Test and The Wisconsin Card Sorting Test. The experimental group experienced the Mindfulness training group therapy in 8 sessions of 60 minutes once week and the control group did not receive any treatment. For statistical data analysis, variance analysis with repeated measures was used. Findings showed that Mindfulness training has a significant effect on planning and flexibility of students with Learning Disability and this effect remains unchanged in the two-month follow-up phase. Finally, we may conclude that Mindfulness training, as an effective and functional intervention, could be used to improve planning and flexibility of students with Learning Disability.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر برنامه ريزي و انعطاف پذيري شناختي دانش آموزان مبتلا به اختلال يادگيري يوسف دهقاني استاديار گروه روان شناسي، دانشگاه خليج فارس ، بوشهر، ايران .
Van den Hurk, Giommi, Gielen, Speckens & Barendregt ذهن آگاهي بر پردازش شناختي خودکار که بر روي ٢٤ دانش آموز دختر در قالب گروه کنترل و آزمايش انجام دادند نتايج نشان داد که اين مداخله با اثربخشي معناداري در بهبود انعطاف پذيري روان شناختي اين دانش آموزان همراه است .
لذا پژوهش حاضر باهدف بررسي تأثير آموزش ذهن آگاهي بر برنامه ريزي و انعطاف پذيري شناختي در دانش آموزان مبتلا به اختلال يادگيري انجام شد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش ذهن آگاهي بر برنامه ريزي و انعطاف پذيري شناختي در دانش آموزان مبتلا به اختلال يادگيري انجام گرفت .
نتايج اين پژوهش نشان داد که آموزش ذهن آگاهي بر برنامه ريزي و انعطاف پذيري شناختي در دانش آموزان مبتلا به اختلال يادگيري تأثير معني داري داشته و باعث بهبود اين مؤلفه ها ميشود.
از ديگر يافته هاي اين پژوهش ، مؤثر بودن آموزش ذهن آگاهي بر انعطاف پذيري شناختي در دانش آموزان مبتلا به اختلال يادگيري بود که با يافته هاي نصري، احدي، درتاج (١٣٩٧)، ظهرابي ، شعيري و حيدري نسب (١٣٩٤)، پور محمدي و باقري (١٣٩٤) و عليزاده و همکاران (١٣٩٤) همسو بود.
اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر برنامه ريزي و انعطاف پذيري شناختي دانش آموزان مبتلا به اختلال يادگيري ، فصلنامه روان شناسي تربيتي ، ١٧(٦٠)، ١١١-١٣٥.