چکیده:
پدیده جهانی شدن یکی از بحث انگیزترین موضوعات فراروی کشورها در عصر کنونی است که در مورد آن اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد و بررسی آثارو پیامدهای گسترده این فرایند برابعاد مختلف حیات انسانی از جمله آثار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن توجه خاص اندیشمندان ، سیاستمداران ، اقتصاددانان و متولیان فرهنگی جهان را به خود جلب کرده است . شرکت ها در بازارهای نوظهور دارای پیشینه ، انگیزه ها و پیامدهای اقتصادی متفاوتی با توجه به بین المللی شدن و مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) هستند. از این رو هدف پژوهش بررسی این موضوع است که آیا بین المللی سازی بر مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیر دارد. جامعه آماری تحقیق شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های ١٣٩٠ تا ١٣٩٩ و نمونه مشتمل بر ١٢٥ شرکت است که با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره و روش حداقل مربعات تعمیم یافته به تخمین فرضیه تحقیق پرداخته شد که نتایج نشان داد بین المللی سازی شرکت ها بر مسئولیت اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر معنادار و مستقیمی دارد یعنی با افزایش بین المللی سازی (صادرات و فروش خارجی شرکت ها)، مسئولیت اجتماعی شرکت ها نیز افزایش پیدا میکند.
The phenomenon of globalization is one of the most controversial issues facing countries in the current era, on which there is much disagreement and the study of the effects and consequences of this process on various aspects of human life, including its political, economic, social and cultural effects. , Has attracted economists and cultural trustees of the world. Companies in emerging markets have different economic backgrounds, motivations, and consequences depending on the internationalization and corporate social responsibility (CSR). Therefore, the purpose of this study is to investigate whether internationalization has an impact on corporate social responsibility. The statistical population of the research is the companies listed on the Tehran Stock Exchange between 1390 and 1399 and the sample consists of 125 companies. Using multivariate linear regression and the generalized least squares method, the research hypothesis was estimated. The internationalization of companies has a significant and direct effect on the social responsibility of companies listed on the Tehran Stock Exchange, ie with the increase of internationalization (foreign exports and sales of companies), the social responsibility of companies also increases.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري تحقيق شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بين سال هاي ١٣٩٠ تا ١٣٩٩ و نمونه مشتمل بر ١٢٥ شرکت است که با استفاده از رگرسيون خطي چند متغيره و روش حداقل مربعات تعميم يافته به تخمين فرضيه تحقيق پرداخته شد که نتايج نشان داد بين المللي سازي شرکت ها بر مسئوليت اجتماعي شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثير معنادار و مستقيمي دارد يعني با افزايش بين المللي سازي (صادرات و فروش خارجي شرکت ها)، مسئوليت اجتماعي شرکت ها نيز افزايش پيدا ميکند.
از اين رو هدف پژوهش بررسي اين موضوع است که آيا آيا بين المللي سازي بر مسئوليت اجتماعي شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثير دارد؟ در ادامه ، بيان نظري و پيشينۀ پژوهش ، فرضيه هاي پژوهش ، روش شناسي پژوهش (شامل نحوة انتخاب شرکت هاي مدنظر و نيز الگوها و متغيرهاي پژوهش )، يافته هاي پژوهش و در پايان ، نتايج و پيشنهادها ارائه شده است .
پيشينه تحقيق مران جوري و عليخاني (١٣٩٩) در بررسي نقش تعديل کنندگي خودشيفتگي مديران بر رابطه بين عدم اطمينان محيطي و افشاي مسئوليت اجتماعي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، و اطلاعات ١٣٤ شرکت در بازه زماني ٥ ساله مورد مطالعه قرار دادند به اين نتيجه دست يافتند که بين عدم اطمينان محيطي و افشاي مسئوليت اجتماعي رابطه منفي معنادار وجود دارد.
نتايج حاصل از آزمون فرضيه ها نشان دهنده اين موضوع است که بين درصد تملک سهام مدير عامل ، تنها عضو موظف بودن مدير عامل و دوگانگي وظيفه مدير عامل با عملکرد مالي شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداري وجود دارد.