چکیده:
پژوهش حاضر، تاثیر خستگی شناختی بر میزان گوش
بزنگی دانش آموزان را با بررسی نقش تعدیل کنندگی
ظرفیت حافظه کاری مورد بررسی قرار داد. این پژوهش
از نوع آزمایشی و جامعه آماری آن تمام دانش آموزان
دختر دبیرستانی مشغول به تحصیل در دبیرستان های
شهر زنجان در سال تحصیلی 93-92 بود. شش کلاس
از دبیرستان های ناحیه 1 به روش تصادفی خوشه ای
انتخاب شدند و تکلیف حافظه کاری را پاسخ دادند.
40 نفر دارای ظرفیت حافظۀکاری بالا و پایین به عنوان
نمونه نهایی تحقیق انتخاب شدند و آزمون های خستگی
شناختی و عملکرد پیوسته بر روی آنها اجرا شد. داده ها
با آزمون های آماری تحلیل کوواریانس، t مستقل،
همبستگی جزئی و تحلیل رگرسیون چندمتغیره سلسله
مراتبی تحلیل شد. نتایج نشان داد که خستگی شناختی
باعث کاهش میزان گوش بزنگی دانش آموزان می شود
اما حافظۀ کاری میزان تاثیر آن را تعدیل می کند. براساس
این یافته ها می توان گفت که حافظۀ کاری نقش بسزایی
در حفظ هشیاری و گوش بزنگی دانش آموزان دارد و
تقویت و ارتقای ظرفیت حافظه کاری باعث افزایش و
استمرار گوش بزنگی خواهد شد.
This study aimed to assess the effect of
cognitive fatigue on the student's vigilance with the study of modulating role of WMC. The study performed with experimental design on high school girl students of zanjan in 2013-2014. First, 6 classrooms were selected from high schools of region 2 in Zanjan based on cluster randomized sampling and tested with N-back. Task. Then 40
participants with high and low WMC selected from them as final sample. They executed vigilance test before and after cognitive fatigue condition. Data analyzed with T-test, ANCOVA, partial correlation and hiararhieal multiple regression analysis. Results indicated cognitive fatigue had an effects on student's vigilance and reduced it. However WM moderates this effect. So it can be called that WM has an important role in preservation at student's conscious and vigilance. There fore reinforcement
and promoting of WMC leads to increasing
vigilance and continuity this increasing
خلاصه ماشینی:
تأثير خستگي شناختي بر ميزان گوش بزنگي افراد با حافظه کاري بالا و پايين o Effect of Cognitive Fatigue on Vigilance Level: The Role of Working Memoryo ربابه نيتي * دکتر طاهره الهي * دکتر جواد صالحي * چکيده پژوهش حاضر، تأثير خستگي شناختي بر ميزان گوش بزنگي دانش آموزان را با بررسي نقش تعديل کنندگي ظرفيت حافظه کاري مورد بررسي قرار داد.
نتايج نشان داد که خستگي شناختي باعث کاهش ميزان گوش بزنگي دانش آموزان مي شود اما حافظۀ کاري ميزان تأثير آن را تعديل مي کند.
دليل اصلي توجه به اين مسئله از طرفي افزايش تعامل مردم با ماشين آلات براي برنامه هاي کاربردي شامل نظارت و تشخيص وقايع نادر و سيگنال هاي ضعيف بود و از طرفي ديگر در طول جنگ جهاني دوم ملاحظه شد که مسئولان رادار بعد از مدتي انجام وظيفه دچار خستگي مي شدند که منجر به کاهش گزارش هواپيماهاي دشمن مي شد (شمس اسفند اباد، ١٣٨٧) امروزه يکي از مواردي که در مدارس به عنوان مشکل تلقي مي شود، کمبود توجه و هشياري در کلاس درس است .
با توجه به آنچه گفته شد پژوهش حاضر به بررسي آزمايشي «تأثير خستگي شناختي بر گوش بزنگي دانش آموزان » مي پردازد و همچنين اين نکته را مورد بررسي قرار داد که «ظرفيت حافظه کاري» چه نقشي در تأثير خستگي شناختي بر ميزان گوش بزنگي افراد دارد.
l يافته ها براي بررسي تأثير خستگي شناختي بر ميزان گوش بزنگي دانش آموزان از تحليل کوواريانس استفاده شد که نتايج آن در جدول ١ آورده شده است .
اين موارد نشان مي دهد که حافظه کاري در ميزان تأثير خستگي شناختي بر سطح گوش بزنگي نقش بسزايي دارد.