خلاصه ماشینی:
"نخست آنکه باید خود از وجود نیروی انسانی با ویژگی یاد شده برخوردار شود و با برنامهریزی و سرمایهگذاری لازم نیروهای موجود خود را به سطح قابل قبول ارتقا دهد.
با این توضیح نظری به وضع معلمان تاریخ میاندازیم،آمار و ارقام غیر رسمی گویای آن است که تعدادی از کسانی که در دبیرستانها تاریخ تدریس میکنند تحصیل کرده رشته تاریخ نیستند.
به عنوان نمونه،بیشتر دبیرانی که در سال تحصیلی جاری کتاب تاریخ ایران و جهان(1)را تدریس میکنند،یا لازم است نسبت به بازآموزی گسترده و موثر آنها سرمایهگذاری بسیار کرد.
فایق آمدن براین مشکلات و یا دست کم کاستن از آنها نیازمند توجه و همکاری مراجع مختلف برنامهریزی و اجرایی است.
در بخش تأمین نیروی انسانی نیز میبایست در استخدام معلمان جدید،از دو بعد علمی و حرفهای،گزینش جامعتری صورت گیرد.
آموزشهای ضمن خدمت هم باید جدی تلقی گردد و همه معلمان بهطور متناوب آموزش ببینند."