چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و رتبهبندی عوامل موثر بر میزان نفوذ در بازار دارو است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش داده بنیاد صورت گرفته است. روش اجرای این پژوهش در بخش کیفی با انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته از نمونه انتخاب شده پرداخته شده است. جامعه آماری کلیه دکترهای داروساز و همچنین کلیه اساتید گروه اقتصاد و مدیریت در سال 1400 بودند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و با روش اشباع نظری از میان آنها 14 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. انتخاب نمونه طبق فرایند گلوله برفی پیش رفت و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشت. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی این پژوهش استفاده از روش کدکذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی و ملزومات انجام هر یک از این مراحل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای قسمت رتبهبندی عوامل از مقیاس زوجی با تکنیک AHP استفاده شده است. با توجه به شرایط کنونی بازار هیچ شرکتی نمیتواند همزمان روی هشت مقوله اصلی تمرکز کند بنابراین با استفاده از رتبهبندی این مقولات راحتتر میتوانند وارد بازار دارو شده و اقدامات لازم را انجام دهند. با توجه به مشخص شدن عوامل موثر بر میزان نفوذ در بازار دارو باید گفت شرط لازم برای ماندگاری شرکتهای داروساز در بازار کنونی توجه به این هشت عامل هست که در قسمت یافتههای پژوهش ذکر شده است. این یافتهها قادر خواهند بود تا یک ابزار برای مدیران ارشد شرکتها در آمادهسازی یک برنامه استراتژیک مناسب فراهم کنند.
The main objective of this study is to investigate and rank the factors affecting the penetration rate in the drug market. This research is based on qualitative approach and uses grounded theory method. The qualitative part of the research was carried out by semi-structured interviews. The statistical population included doctors of pharmacy and university professors in economics and management. The sampling method was purposive and theoretical saturation was used which led to a sample size of 14. For this purpose, sampling was carried out according to snowball technique and continued until theoretical saturation was reached. In the qualitative part of the research, data was analyzed using open-ended, axial and selective coding. In order to rank the factors, AHP technique was used. In the current situation of the market, none of the companies can focus on all eight factors affecting the market penetration. Thus, ranking these factors can help them to take necessary actions for entering the drug market. Findings of this research can provide as a tool for senior managers in preparing suitable strategic plans.