چکیده:
موضوع ارجاع جنایات گروههای غیردولتی به دیوان کیفری بینالمللی ، موضوعی نو و بدیع بوده و تاکنون ابعاد آن مورد عنایت دکترین قرار نگرفته است. در این مقاله برآنیم که با هدف امکانسنجی ارجاع جنایات گروههای غیردولتی به دیوان کیفری بینالمللی با تکیه بر جنایات گروه داعش پاسخ دهیم که صلاحیت دیوان در ارجاع جنایات گروههای غیردولتی به دیوان کیفری بینالمللی چیست؟ برای نتیجهگیری میتوان بیان کرد که اقدامات داعش براساس مدارک بینالمللی موجود مانند اساسنامه دیوان و نیز قوانین کیفری ، نمونه کامل ، و جنایت علیه انسانیت و جنایات جنگی است. با توجه به مفاد اساسنامه دیوان به نظر میرسد که این دیوان در کل پنج روش اجرای صلاحیت در برابر جرائم مربوط به حوزه صلاحیتی خود دارد: 1) دریافت دیوان از شورای امنیت؛ 2) انجام خلاف در حیطه دولتی مربوطه؛ 3) قبول صلاحیت دیوان از سوی کشور هایی که عضو دیوان نیستند در مورد جناینی ویژه ؛ 4) قبول عضویت کشور های جدید در دیوان کیفری بینالمللی؛ 5) ارتکاب جرم وجنایت توسط تابعین دولتهای عضو در حالی که خودشان دولت غیرعضوهستند.
The issue of referring the crimes of non-governmental groups to the International Criminal Court is a new and innovative issue and its dimensions have not been considered by the doctrine so far. In this article, with the aim of assessing the feasibility of referring the crimes of non-governmental groups to the International Criminal Court, relying on the crimes of the ISIL group, answer what is the jurisdiction of the court in referring the crimes of non-governmental groups to the International Criminal Court? In conclusion, it can be stated that ISIL's actions are based on existing international evidence, such as the Statute of the Court, as well as criminal law, a perfect example, and crimes against humanity and war crimes. According to the provisions of the Statute of the Court, it seems that this Court has a total of five methods of exercising jurisdiction over crimes: 1) Referral from the Security Council to the Court; 2) committing a violation in the relevant government domain; 3) acceptance of the jurisdiction of the Court by countries that are not members of the Court in the case of specific crimes; 4) Accepting the membership of new countries in the International Criminal Court; 5) The commission of a crime by the nationals of the Member States while they themselves are non-member States.