چکیده:
فاطمیان در شرایطی قدم در مغرب اسلامی گذاشتند، که این سرزمین آبستن تحولات سیاسی و اجتماعی مختلفی بود و حکومت مرکزی قدرتمندی بر آن سیتره نداشت. با وجود آشنایی مردم این سرزمین با اسلام، همچنان تفکرات قبیله ای بر آن حکمفرما بود. عصبیت قبیله ای، دارا بودن نسب والا از جمله مهم ترین شاخصه های مورد تاکید جوامع ابتدایی بر اساس ساختار های قبیله ای است.سوال پژوهش حاضر آن است که داعیان اسماعیلی چگونه از فرهنگ بومیان مغرب در جهت پیش برد سیاست های تبلیغی خود بهره برداری کردند؟ بر اساس یافته های این پژوهش،ابوعبدالله الشیعی با آگاهی به اهمیت شاخصه های قبیله ای در بین قبیله های کتامه و صنهاجه،مانند شیوخیت و عصبیت قبیله ای و...آنها را در مسیر رهبری قیام مورد استفاده قرار داد. بر این اساس، پژوهش پیش روی به بررسی برخی از مهم ترین شاخص های قبایل مشارکت کننده در دعوت داعیان اسماعیلی و چگونگی استفاده ابوعبدالله الشیعی از آن را در قالب روش توصیفی و تحلیلی بررسی می کند.
The Fatimids set foot in the Islamic Maghreb at a time when the land was the scene of various political and social upheavals and was not dominated by a powerful central government. Despite the familiarity of the people of this land with Islam, it was still dominated by tribal ideas. Tribal nervousness, having a high lineage is one of the most important characteristics emphasized by primitive societies based on tribal structures. ? Based on the findings of this study, Abu Abdullah al-Shi'i, aware of the importance of tribal characteristics among the Katameh and Sanhajah tribes, such as tribalism and tribal nervousness, etc., used them in leading the uprising. Accordingly, the present study examines some of the most important indicators of the tribes participating in the invitation of the Ismaili da'is and how Abu Abdullah al-Shi'i used it in a descriptive and analytical manner.used them in leading the uprising. Accordingly, the present study examines some of the most important indicators of the tribes participating in the invitation of the Ismaili da'is and how Abu Abdullah al-Shi'i used it in a descriptive and analytical manner.