چکیده:
دولتها و متخصصان همواره در پییافتن مدلهای موثر سیاستگذاری و خطمشیگذاری هستند که در ایران کمتر مورد توجه بوده، پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادین کاربردی، از نظر ماهیت، تحقیقهای پیمایشی و از نظر پارادایمی، تحقیقهای ترکیبی_اکتشافی، نمونهگیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و در بخش کمی به صورت تصادفی ساده انجام شد. در مرحله کیفی با 12 نفر از خبرگان، که عمدتاً خبرگان دانشگاهی مسلط به بحث مراکز دانشگاهی در سیاستگذاری عمومی بودند، که مصاحبهها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه داشت و نمونههای بخش کمی شامل 196 نفر که براساس فرمول کوکران انتخاب شدند. بر اساس یافتههای پژوهش، در بخش کیفی تحلیل مصاحبهها خبرگان با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد و در بخش کمی جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. و طی آن مهمترین شاخصهای نقش مراکز دانشگاهی در سیاستگذاری عمومی جمهوری اسلامی ایران، 6 شاخص اصلی(عوامل اقتصادی، عوامل قانونی، عوامل اجتماعی-سیاسی، عوامل فرهنگی، بین المللی سازی دانشگاه ها، عوامل علمی و فناوری) و 38 مقوله مورد سنجش قرار گرفته شد. مطابق نتایج تحقیق، این مدل از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و میتواند چارچوب مناسبی را برای تدوین سند چشم انداز سیاستگذاری عمومی جمهوری اسلامی ایران فراهم نماید و لازم است مسئولان و سیاستگذاران جامعه دانشگاهی کشور راهکارها و برنامههای مناسب دستیابی به این هدف را سرلوحه خود قرار دهند.
Governments and experts are always in pursuit of effective policy-making and policy-making models that are less considered in Iran. Exploratory, sampling in the qualitative part of the research was done purposefully and in the quantitative part was done by simple random sampling. In the qualitative phase with 12 experts, mostly academic experts who dominated the discussion of academic centers in public policy-making, the interviews continued until theoretical saturation was achieved, and the sample of the quantitative section consisted of 196 people selected according to the Cochran's formula. Based on the research findings, in the qualitative part, the analysis of the experts' interviews was performed using the content analysis method, and in the quantitative part, the confirmatory factor analysis was used to analyze the data. And during it, the most important indicators of the role of university centers in the public policy of the Islamic Republic of Iran, 6 main indicators (economic factors, legal factors, socio-political factors, cultural factors, internationalization of universities, scientific and technological factors) and 38 categories were evaluated. According to the research results, this model has a good quality and can provide a suitable framework for developing a vision policy document for the public policy of the Islamic Republic of Iran, and it is necessary for officials and policy makers of the university community to achieve appropriate strategies and programs to achieve this. Make the goal your goal.