چکیده:
جنگ رژیم بعث عراق علیه ایران یک مقطع مهم وبرجسته درتاریخ معاصرایران محسوب می شود.این جنگ به دلیل طولانی بودن،شرایط خاص طرفین وهمچنین وضعیت نظام بین الملل در زمان وقوع ازپیچیدگی هایی برخوردار بود .دراین هشت سال جنگ تحمیلی در مقابله با متجاوزان بعثی، سازمان های مختلف غیرنظامی درایران نقش آفرینی کرده اند.این مقاله به تحلیل عملکرد وزارت فرهنگ وآموزش عالی درکمک وپشتیبانی ازجنگ درمقطع تاریخی 1359هجری شمسی تا سال 1367پرداخته است.روش اصلی پژوهش تاریخی اسنادی وراهبرد تحلیل تماتیک می باشد که با استفاده از اسناد و منابع دست اول و دوم و روایت مطلعان ومدیران وزارت فرهنگ وآموزش عالی صورت گرفته است.این پژوهش نشان می دهد،وزارت فرهنگ وآموزش عالی درزمان جنگ تحمیلی اقدامات مهمی مانند اجرای طرح دانشگاه در جبهه ، تأمین امکانات برای ادامه تحصیل دانشجویان مناطق جنگ زده،تأمین و اعزام دانشگاهیان به جبهه های نبرد،استحکام ساختمان دانشگاهها دربرابربمباران،بازسازی ساختمان های تخریب شده دانشگاه ها،اقدامات قانونی وحقوقی درمورد دانشجویان رزمنده ،انجام پژوهش های علمی مورد نیاز جنگ وتدوین قوانین ومقررات امتحانات و ادامه تحصیل دانشجویان رزمنده انجام داده است.
The war of the Ba'athist regime in Iraq against Iran is an important and prominent period in the contemporary history of Iran. This war was complicated due to its length, special circumstances of the two sides and the situation of the international system at the time of its occurrence. Various civilian organizations have played a role in Iran. This article analyzes the performance of the Ministry of Culture and Higher Education in helping and supporting the war in the historical period from 1980 to 1988. The main method of historical research is documentary and thematic analysis using first hand documents and sources. And the second and the narration of informants and managers of the Ministry of Culture and Higher Education. This study shows that the Ministry of Culture and Higher Education during the imposed war important measures such as implementing the university plan on the front, providing facilities for continuing education of war-torn areas, providing and sending academics To the battlefields, the strength of university buildings against bombardment, the reconstruction of destroyed university buildings, legal action against combat students, conducting scientific research required for war, and the formulation of rules and regulations for examinations and examinations. Ume has studied militant students