خلاصه ماشینی:
"پس چه شد که دیگر نمیتوانیم مثل بچگیمان رفتار کنیم؟چرا دیگر توانایی برقراری ارتباط به صورت ساده،روشن،و صادقانه را که بهطور ذاتی در وجود همهمان هنگام بچهگی وجود داشت نداریم؟پاسخ به سؤالات مذکور محور مقاله حاضر است و با کندوکاو در چگونگی فرایند گذار از کودکی به >CS< --> بزرگسالی سعی خواهیم کرد آن را تبیین کنیم.
بدونشک اولین فرضیهای که بهعنوان پاسخ به سؤال مذکور به ذهن ما خطور میکند این است که بچه رفتار غیر صادقانه را از والدین و بهطور کلی بزرگترها یاد میگیرد.
اما آیا واقعا هدف از آموزش نظم و پس چه شد که دیگر نمیتوانیم مثل بچگیمان رفتار کنیم؟چرا دیگر توانایی برقراری ارتباط به صورت ساده،روشن،و صادقانه را که بهطور ذاتی در وجود همهمان هنگام بچهگی وجود داشت نداریم؟پاسخ به سؤالات مذکور محور مقاله حاضر است و با کندوکاو در چگونگی فرایند گذار از کودکی به بزرگسالی سعی خواهیم کرد آن را تبیین کنیم.
در کل در خصوص عوامل و سازوکار یادگیری رفتارهای پیچیده و غیرصریح از والدینی غیرصادق،عوامل زیر نقش دارند:مشاهده و تقلید رفتار غیرصریح والدین،تنبیه مستقیم و یا غیرمستقیم صداقت و صراحت در کودکان،تشویق رفتارهای پیچیده و غیرصادقانه براساس مفهومهایی چون«زرنگی»،و الگوی ارتباطی سلطهجویانه و توام با فریب والدین با کودکان در جهت مهار رفتارهای انفجاری و اجتماعی نشده آنها.
براساس نظریات روانشناختی میدانیم عمق این تجارب در سالهای کودکی بیش از بزرگسالی است و کودک در سالهای اولیه زندگی خود(بخصوص تولد تا شش سالگی)یاد میگیرد که دنیا چگونه جایی است،انسانها چه طور افرادی هستند و چطور باید با آنها رفتار کند."