Skip to main content
فهرست مقالات

نگرشی به فقه شیعه از دیدگاه عدالت اجتماعی

نویسنده:

(20 صفحه - از 43 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : دیه ،روایات ،الدیة ،ابل ،تخییر ،قیمت ،اصالت ،عشرة آلاف درهم ،گاو ،الدیة الف دینار ،مائة ،مشهور ،فتوای مشهور ،پرداخت دیه ،صحیحه ،اصالت موارد شش‌گانه ،الف دینار ،قیمة کل ،الغنم ،موارد شش‌گانه ،الغنم قیمة کل ناب ،اصل فی الدیة ،فرض علی اهل الشاة ،مائة ابل ،تخییر جانی ،پرداخت دیه درهم و دینار ،قیمة الدینار عشرة دراهم ،الدیة مائة ابل ،الابل و قیمة کل ،الدیة مائة

خلاصه ماشینی:

"اگر در نص یا ظاهر صحیحه یا صحاحی آمده بود:«دیة الانسان الف دینار او مائة من الابل او مائتا بقرة او الف شاة او عشرة آلاف درهم»، اصالت موارد شش‌گانه صحیح و اجتهاد در برابر آن، اجتهاد در برابر نص و مردود بود، اما ما چنین نص یا ظاهر روشنی نداریم، بلکه مشهور از مجموع تعدادی روایت با کمک توجیهاتی همچون:حمل روایات 1. 2. در روایاتی همچون صحیحه عبد الرحمان و صحیحه جمیل که در آغاز بحث یاد کردیم، دیه انسان 100 شتر، یا"1000"دینار، یا"1000"دینار، یا"200 گاو"، یا"200 حله"و یا"1000 گوسفند"است، ولی در روایات دیگر که نقل کردیم بر مبنای"دینار"و"ابل"، قیمت موارد دیگر مشخص شده است؛مثلا در صحیحه ابن سنان گوید: «ان الدیة مائة من الابل و قیمة کل بعیر من الورق مائة و عشرون درهما او عشرة دنانیر و من الغنم قیمة کل ناب الابل عشرون شاة. اگر موارد شش‌گانه از نظر ارزش، یکسان باشند یا تفاوتی اندک داشته باشند- همچنان‌که ظاهرا در زمان حضرت رسول صلی الله علیه و اله چنین بوده-تأدیه دیه از هر کدام مطابق واقع و در راستای تحقق عدالت است، اما اگر تفاوت قیمت آنها زیاد باشد، در صورتی که بر مبنای ارزش"هزار دینار"یا صد شتر از هر کدام پرداخت گردد، برابر عدالت است و گرنه تطبیق آن با عدالت، محل تردید است، چرا که دیه، خونبهای مقتول است و با تغییر دیه اگر ارزش خونی مقتول تغییر کند، حق او داده نشده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.