چکیده:
زمینه: توانایی زیباشناسی افراد و تحول زیباشناسی در پژوهشهای گوناگون مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، پرداختن به این مسئله نیز مهم است که در گذر از مراحل تحول زیباشناسی، چه تغییراتی از نظر زیباشناسی دیداری و شنیداری روی میدهد. هدف: در این راستا، هدف اصلی این پژوهش شناسایی مراحل تحول زیباشناسی دیداری و شنیداری دانشآموزان بود. روش: طرح این پژوهش تحولی و از نوع مقطعی بود. 300 دانشآموز از شهر تویسرکان به شیوۀ نمونهگیری خوشهای طبقهای انتخاب شدند. گردآوری دادهها با روش مصاحبه و به کمک ایزار پژوهشگرساخته انجام شد. در جریان مصاحبه پاسخهای شرکتکنندگان به محرکهای دیداری و شنیداری ثبت و ضبط گردید و پس از آن به روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمون خیدو تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که توانایی زیباشناسی دیداری دانشآموزان در 5 گام عینیگرایی (7 تا 9 سال)، حسی (9 تا 11 سال)، عاطفی (11 تا 13 سال)، تفسیری (13 تا 15 سال)، و عملی - پاسخدهی (15 تا 17 سال) و توانایی زیباشناسی شنیداری آنان نیز در 5 گام عینیگرایی (7 تا 9 سال)، تحلیلی (9 تا 11 سال)، حسی - هیجانی (11 تا 13 سال)، عملی (13 تا 15 سال)، و نمادین (15 تا 17 سال) تحول مییابند. نتایج تحلیل خیدو نشان داد که تفاوت فراوانی مقولات شناسایی شده نیز معنادار است (0/001 >P). اما بین دختران و پسران از نظر تحول زیباشناسی دیداری و شنیداری تفاوت معناداری دیده نشد (0/001 P). نتیجهگیری: توانایی زیباشناسی دانشآموزان در هر دورۀ سنی با دورههای پیش و پس از آن تفاوت داشته و دستخوش تحول و دگرگونی میشود. از نظر زیباییشناختی، افراد به پدیدههای ییرامون خویش با دید متفاوتی نگاه میکنند. البته در این زمینه تفاوتهای جنسیتی چندانی مشهود نیست. کاربست این یافتهها در نظام آموزش و پرورش میتواند باعث بهبود کیفیت برنامهریزی و اجرای بهتر خدمات گردد.
Background: The aesthetic ability of individuals and their aesthetic development has been considered in various studies. However, it is important to pay attention to this issue during the stages of aesthetic development, and what changes occur in terms of visual and auditory aesthetics.
Aims: In this regard, the main aim of this study was identifying the stages of visual and auditory aesthetic development in students.
Methods: The design of this study was developmental and cross-sectional. 300 students from Tuyserkan were selected by stratified cluster sampling. Data were collected by interview using a researcher-made instrument. During the interview, participants' responses to visual and auditory stimuli were recorded and then analyzed by content analysis. Data were analyzed using the Chi-Square test.
Results: The results of this study showed that the visual aesthetic ability developed in 5 steps: objectivism (7 to 9 years), sensory (9 to 11 years), emotional (11 to 13 years), interpretive (13 to 15 years), and response/ practical (15 to 17 years) and their auditory aesthetic ability developed in 5 steps: objectivism (7 to 9 years), analytical (9 to 11 years), sensory-emotional (11 to 13 years), practical (13 to 15 years), and symbolic (15 to 17 years). The results of the Chi-Square analysis showed that the difference in the frequency of identified categories is also significant (P
Conclusion: The aesthetic ability of students in each age group is different from the periods before and after that age group, and it is subject to change and transformation. Aesthetically, people look at the phenomena of their surroundings from a different perspective. Of course, there are not many gender differences in this regard. Applying these findings to the educational system can improve the quality of planning and better service delivery.