چکیده:
مقدمه: باوجود رشد کمی تعداد مؤسسه های آموزش عالی و تعداد بالای پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور، همچنان تردیدهایی پیرامون توانمندی دانشآموختگان برای حضور در بازار کار وجود دارد. هدف این مقاله، طراحی الگوی شایستگیهای کارکردی دانش آموختگان دکتری به منظور جذب آنها در بازار کار میباشد.
روش ها: مطالعه ی حاضر از منظر هدف، یک پژوهش توسعهای است که با روش آمیخته صورت گرفته است. از نظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایش مقطعی است. تعداد نمونه، در بخش کیفی شامل شانزده نفر از خبرگان تجربی و نظری بود. در بخش کمی نیز از دیدگاه 140 نفر ازدانشآموختگان و دانشجویان دکتری استفاده شده است.ابزارگردآوری دادهها،مصاحبه و پرسشنامه بود .در تحلیل دادهها نیز روشهای تحلیل مضمون، مدلسازی ساختاری-تفسیری و حداقل مربعات جزئی مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها: درتحلیل کیفی مصاحبهها، شش عامل مؤثر بر شایستگیهای کارکردی دانشآموختگان دکتری ،از جمله شایستگی پژوهشی، شایستگی آموزشی، شایستگی فرهنگی، شایستگی خدماتی، شایستگی اجرایی و شایستگی اخلاقی شناخته شدند. همچنین شایستگی اخلاقی به عنوان عامل زیربنایی الگو، تأثیر مستقیمی بر شایستگی خدماتی و شایستگی فرهنگی دارد. این مؤلفهها بر شایستگی پژوهشی و آموزشی نیز اثر میگذارند که در نهایت شایستگی اجرایی قابل حصول است. الگوی اولیه ی شایستگیهای کارکردی نیز با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی اعتباریابی شدو شاخصهای برازش بیرونی و درونی نشان میدهند که الگوی ارائه شده از اعتبار مناسبی برخورداراست.
نتیجه گیری: الگوی شایستگیهای کارکردی دانش آموختگان دکتری، متشکل از شش عامل اصلی، از برازش مطلوبی برخوردار است.این پژوهش برای اولین بار در کشور انجام گرفته که در نهایت با الگوی ارائه شده، انتظار میرود بستر مناسبی برای اشتغال
دانش آموختگان درکشور فراهم گردد.
Introduction: The present research intended to provide a of higher education institutions and the high admission rate of Ph.D. students in the country, there are doubts about the graduates’ capabilities to attend the labour market..
Methods: In terms of purpose, the present study is a mixed developmental-applied research; and also, in terms of method and timeframe for collecting data, it is a cross-sectional survey. The statistical society of the qualitative part included 16 empirical elites in the studied field. In the quantitative part, data gathering tools included interviews and questionnaires. Data were analyzed through content analysis, interpretive structural modeling, and partial least squares.
Results: The results of the qualitative analysis of interviews identified six factors affecting the functional competencies of Ph.D. graduates, including research competency, educational competency, cultural competency, service competency, executive competency, and moral competency.Moral competency, as an underlying factor of the pattern, has a direct effect on service competency, and cultural competency. These components will also affect research and educational competencies, and finally, executive competency can be achieved.
Conclusions: The model of functional competencies of "doctoral graduated", consisting of six main factors, has a desirable fit. This research has been done for the first time in the country. The presented model is expected to provide a suitable platform for the employment of "graduates" in the country.