چکیده:
جمهوری اسلامی ایران در ابتدای چله دوم انقلاب اسلامی، فصلی نوین از حیات خود را آغاز نموده است. بدیهی است برای عملی شدن و استمرار آرمانهای انقلاب و تحقق اهداف آن که در بیانیه گام دوم انقلاب باز تعریف شده لزوماً نیازمند بروز و ظهور تواناییها، قالبیتها و توانمندیهای علمی متناسب با اهداف و آرمانهای خود هستیم. از اینرو تبیین مسایل و مشکلات عمده در مسیر تولید علم موضوعیت می یابد. مقاله حاضر به شناسایی مهم ترین موانع و عوامل بازدارنده تولید علم از منظر حضرت امام خامنهای(مدظلهالعالی) پرداخته است. تحقیق پیشرو از نظر هدف، کاربردی و از جنبه ماهیت، آمیخته است و با استفاده از روش تحلیلمضمون (تماتیک) کلیه بیانات و مکتوبات خامنهای(مدظلّهالعالی) از سال 1368 تا 1400مورد مطالعه قرار گرفته است. بر اساس یافتههای تحقیق مهمترین موانع و عوامل بازدارنده تولید علم عبارتند از: ترجمهزدگی، غربزدگی، علمزدگی، تقلیدگرایی، مادیگرایی، فرهنگ وابسته، فقدان آزاداندیشی، بیاخلاقی، نظام سلطه، اکتفا به وضع موجود، هویتزدایی، خلأ نظریهپردازی اسلامی، انفعال و کم توجهی دولت
The Islamic Republic of Iran started a new season of its life at the beginning of the forty-second year of the Islamic Revolution. Obviously, for the implementation and continuation of the revolution's ideals and realization of its goals, which are defined in the statement of the second step of the revolution, we need the emergence of abilities, formalities, and scientific capabilities that match our goals and ideals. Therefore, the explanation of significant issues and problems in the production of science becomes relevant. The present article has identified the most critical obstacles and factors preventing science production from Imam Khamenei's perspective. The forward research is applied in terms of purpose and mixed in terms of nature, and by using the thematic analysis method, all the statements and writings from Imam Khamenei's point of view from 1368 to 1400 have been studied. According to the findings of the research, the most significant obstacles and factors preventing the production of science are translation (the priority of translation over authorship), westernization, scientism, imitation, materialism, dependent culture, lack of free-thinking, immorality, dominance system, contentment with the status quo, de-identification, void of Islamic theorizing, passivity and lack of attention from the government.
خلاصه ماشینی:
مقوله ي علم ، نوآوري و نظريه پردازي تـا حـدود زيـادي وابسـته بـه شـرايط محيطـي و زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي و وجود دانشمندان و صاحب نظران است ؛ اما از سوي ديگـر اگر مديران و مسئولين با توجه به نقش کليدي که در پيشبرد امور دارند، به وظيفه ي خطيـر خود در اين عرصه آگاه تر شوند، خواهند توانست در حيطـه ي اختيـارات وسـيع خـود، بـا به کارگيري کليه ي ظرفيت هاي ممکن و مقدور، به دانش بنيان شدن مجموعه خود و جريـان بالنده توليد فکر نو و جنبش نرم افزاري کمک کرده تا علاوه بر تحقـق رهنمودهـا و تـدابير مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه اي (مدظله العـالي)، سـهم و نقـش خـود را در پـيريـزي و شکل گيري تمدن نوين اسلامي نيز ايفا کنند.
جهاد مستمر علمي با هدف کسب مرجعيت علمي و فناوري در جهان با تأکيد بر: ١) توليد علم و توسعه نوآوري و نظريه پردازي؛ ٢) ارتقاء جايگاه جهاني کشور در علـم و فنـاوري و تبـديل ايـران بـه قطـب علمـي و فناوري جهان اسلام ؛ ٣) توسعه علوم پايه و تحقيقات بنيادي؛ ٤) تحول و ارتقاء علوم انساني بويژه تعميـق شـناخت معـارف دينـي و مبـاني انقـلاب اسلامي با: تقويت جايگاه و منزلت اين علوم ، جذب افـراد مسـتعد و بـا انگيـزه ، اصـلاح و بازنگري در متون ، برنامه ها و روش هاي آموزشي و ارتقاء کمي و کيفي مراکز و فعاليت هاي پژوهشي مربوط ؛ ٥) دستيابي به علوم و فناوريهاي پيشرفته با سياست گذاري (مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، مصوب ١٣٨٥/٩/٥).