چکیده:
در قرون اخیر و با افزایش گوناگونی کارها و تخصصیتر شدن آنها، انجام خدمات و به دنبال آن بازاریابی خدمات به موضوعی جدی تبدیل شده است. این در حالی است که در گذشته اصلیترین موضوع برای انجام معاملات بین انسانها خرید و فروش محصولات بود. در حال حاضر استفاده از خدمات کسبوکارها به قدری با زندگی ما ترکیب شده است که نبودن شرکتها و متخصصهای خدماتی دیگر قابل تصور نیست. از طرف دیگر، شرکتها و موسسات ارائهدهنده خدمات نیز همگام با سیر تحولات جهانی در زمینه تجارت الکترونیکی در تلاش برای تغییر ساختار منطقی و فیزیکی سازمان خود در این زمینه میباشند. لذا این مقاله سعی بر آن دارد که با تحقیقی پیرامون موارد ذکر شده، زمینه آشنایی با این نوع از بازاریابی و نقش آن در توسعه تجارت الکترونیک را برای پژوهشگران و علاقهمندان به حوزه بازاریابی و تجارت الکترونیک فراهم آورد. مطالب گردآوری شده با روش کتابخانهای و به صورت مروری و بررسی تحقیقات پیرامون بازاریابی خدمات و تجارت الکترونیک بدست آمده است
خلاصه ماشینی:
يک کالا را به راحتي ميتوان به نام خود ثبت کرد اما مالکيت بر خدمات پيچيده و در مواردي غير ممکن است ، اين مشخصات باعث ميشود بازاريابي براي خدمات به استراتژيهاي اختصاصي نياز داشته باشد (لاولاک، رايت و فروزنده ، ١٣٩٠).
اما در بازاريابي خدمات ، کيفيت کالاي خدماتي هم به تأمين کننده و هم به کيفيت تحويل آن بستگي دارد؛ بنابراين ، بازاريابان خدمات بايد بر مهارت هاي بازاريابي دوسويه نظارت دقيق داشته باشند (کاتلر، آرمسترانگ و فروزنده ، ١٣٩٦).
نحوه تعامل با مشتريان مانند ميزان مسئوليت پذيري، صداقت ، پيگيري نحوه خدمات رساني به مشتريان و مواردي از اين دست است که بر نحوه ارزيابي خدمات تأثيرگذار بوده و ميتواند يک وجه تمايزي براي خدمات آن شرکت يا مؤسسه ايجاد کند که در آن زمينه خدماتي به رقابت با رقيبان بپردازد (پارک بازاريابي ايران ، ١٣٩٥).
خدمات مورد نظر را به شکل محسوس ارائه دهيد از نظر مشاوره بازاريابي يکي از راه هايي که ميتوانيد بازارياب موفقي براي محصولات خدماتي باشيد اين است که محصول خود را به شکل محسوس براي مشتريان توضيح داده و معرفي کنيد.
٣. اهميت تجربه از آنجا که خدمات ، غير ملموس هستند و همين کار بازاريابي خدماتي را دشوار ميکند؛ زيرا مشتريان در کالاهاي ملموس ممکن است با امتحان کردن يک بخش کوچکي از محصول بتوانند به کيفيت آن پي ببرند و متقاضي آن باشند ولي از آنجا که خدمات قابل مشاهده و ملموس نيستند پس لازم است به دنبال راهکاري باشيد که بتوانيد آن را براي مشتري خود ملموس کنيد.