چکیده:
رویکرد کل گرایانه یکی از مباحث محوری جامعه شناختی می باشد که مولفه ها و شاخصه هاى این رویکرد آموزشى، ســنخیت قابل توجهى با برخى ویژگى هاى آموزش جمعی در ایران دارند. هدف از اجرای روش یادگیری کل گرایانه، در نظر گرفتن یک موضوع و استفاده از آن در راستای بهبود زبان است. پژوهش حاضر با تمرکز بر جامعه زبان آموزان ایرانی، به بررسی روش جامع کل گرایانه و تاثیر آن بر خودکارآمدی و مهارت شفاهی (گفتاری) آنها پرداخته است. جامعه ی آماری این پژوهش متشکل از60 زبان آموز دختر و پسر هم سطح (پیش- متوسطه) با محدوده سنی16 تا 22 سال بودند که به روش نمونه برداری تصادفی جهت بررسی انتخاب شدند. ابزار های مورد استفاده برای جمع آوری داده های این تحقیق شامل آزمون تعیین سطح آکسفورد، آزمون جامع گفتاری بعنوان پیش آزمون و پس آزمون، پرسشنامه مرتبط برای سنجش خود کارآمدی افراد شرکت کننده و در نهایت مصاحبه بودند. نتایج پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که مهارت گفتاری زبان آموزان تحت تاثیر این روش پیشرفت قابل توجهی داشته است و همچنین نتایج بدست آمده نشان داد که بکارگیری روش تدریس کل گرایانه می توانند اثر مثبتی بر خودکارآمدی فراگیران ایرانی داشته باشند.
Holistic approach is one of the central sociological issues that the components and characteristics of this educational approach are significantly related to some features of communicative learning in Iran. The purpose of a holistic learning approach is to consider a subject and use it to improve language learning. The present study focuses on the Iranian language learning community and examines the comprehensive holistic method and its effect on their self-provision and oral skills (speaking skill). The population of this study consisted of 60 male and female language students of the same level (pre-intermediate) with the age ranges of 16 to 22 years who were selected by random sampling method. The instruments of this study included the Oxford Placement Test, the comprehensive test of speaking as pre-test and a post-test, a related questionnaire to assess the self-provision of the participants and finally an interview. The results of Pre-test and post-test indicated that speaking skill of EFL language learners has significantly improved under the influence of the mentioned method. Results also revealed that using holistic language teaching method can have a positive effect on self-provision of Iranian learners.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر اين ، رابطه ي بين خودکارآمدي فراگيران و مهارت گفتاري افراد شرکت کننده بررسي مي شود و در پايان ديدگاه زبان آموزان پيرامون يادگيري از طريق روش جامعه شناختي کل گرايانه سنجيده مي شود.
ابزار تحقيق ابزار هاي زير براي جمع آوري داده هاي پؤوهش مورد استفاده قرار گرفت : آزمون تعيين سطح آکسفورد، آزمون جامع گفتاري که به صورت پيش آزمون و پس آزمون اجرا شد، پرسشنامه ي مرتبط براي تخمين خودکارآمدي افراد، و مصاحبه ي مرتبط درباره اجراي اصول آموزش و يادگيري زبان کل گرايانه در جامعه ايران .
١. اجراي اصول آموزش زبان کل گرا در جامعه ايران با تمرکز بر تاثير سياست هاي جامعه شناسي و آموزشي جه تاثيري بر مهارت گفتاري زبان آموزان ايراني دارد؟ براي بحث در مورد اين سوال ، مي توان از جداول زير استفاده کرد.
٤. ديدگاه زبان آموزان ايراني نسبت به اجراي اصول آموزش و يادگيري زبان کل گرايانه در جامعه ايران چيست ؟ براي بررسي سوال آخر، محقق يک مصاحبه ي مرتبط با گروه آزمايش ترتيب داد که روش تدريس کل گرا را تجربه کرده بودند.
Impact of Using Holistic Approach on Teaching Reading Comprehension Passages to Impro*e Higher Thinking Skills for Se*enth Graders in Ramtha Go*ernorate.
The Effect of Task- Based Language Teaching (TBLT) on Iranian EFL Learners’ Reading Comprehension Ability (Teachers’ Perception in Focus).
Self-efficacy in changing societies: Cambridge uni*ersity press.
Attitude and Self-Efficacy Change: English Language Learning in *irtual Worlds.