چکیده:
هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تابآوری تحصیلی طبق رویکرد یکپارچه توحیدی با استفاده از الگوی آموزشی اوسر و بیرزویل میباشد. پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع کیفی است. برای اعتبارسنجی بسته با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی از جامعه آماری اساتید دانشگاه، مدرسان مجرب، روانشناسان و مشاوران، پروتکل تدوین شده بههمراه پرسشنامه ارزیابی محتویات بسته برای پنجاه نفر از افراد جامعه ارسال شد و تا مرحله اشباع ادامه یافت که درنهایت 24 نفر به پرسشنامه اعتبارسنجی پاسخ دادند. برای در نظر گرفتن روایی از شاخص نسبت روایی محتوایی یا CVR استفاده شد که میزان به دست آمده 548/0 بود که مبیّن اعتبار مناسب محتویات بسته از دید خبرگان است. برای بررسی اعتبار بسته آموزشی، آزمون تی تکگروهی استفاده شد. نتایج نشان داد همه عناصر تشکیلدهنده بسته آموزشی به صورت معناداری (α≤0.01) از متوسط نظری (M= 2) بالاتر و از نظر پرسششوندگان مورد تأیید است. درنهایت آزمون تی تکگروهی روی جلسات هشتگانه بسته در مؤلفههای مربوط، واضح و ساده بودن محتویات بسته به صورت معناداری از متوسط بالاتر و براساس نظر پرسششوندگان عناصر تشکیلدهنده جلسات دارای معیار ارتباط، وضوح و ساده بودن میباشد.
The aim of the present research was to formulate and validate an educational package of academic resilience based on an integrated monotheistic approach using Oser and Baeriswyl's educational model. The research was applied in terms of purpose and is qualitative in terms of method. For validating the package, by the snowball sampling, the formulated protocol along with the questionnaire of package evaluation was sent to fifty people among the population of university professors, expert teachers, psychologists, and counselors. They responded to the questionnaire and it continued till the saturation stage, when finally 24 people answered it. Content Validity Ratio (CVR) was 0.548 that confirmed an appropriate validity according to experts' view. One-sample t-test was applied to calculate the validity of the educational package. The results showed that all the elements of the package were significantly (α ≤ 0.01) higher than the mean (M = 2) and were confirmed by the respondents. Finally, one-sample t-test on closed eight sessions regarding the elements of package content, including relevance, clarity, and simplicity, was significantly higher than the mean, and according to the respondents, the elements making up the meetings had the criterion of relevance, clarity, and simplicity.
خلاصه ماشینی:
وجود این فشارها و چالشها همراه با تغییرات شناختی و اجتماعی سریعی که در این دوره اتفاق میافتد، وضعیتی دشوار را برای نوجوانان پدید میآورد که ممکن است به شکست و یا انصراف آنها بینجامد 5 r"/>r"/> 2000)؛ از اینرو انطباق و سازگاری با فرصتها و چالشهای تحصیلی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته > در کشور ما که شرط ورود به دانشگاه، قبولی در آزمون سراسری کنکور است و عمده فشار تحصیلی در این مقطعِ پایان دوره متوسطه است، دانشآموزان دورههای دبیرستان و پیشدانشگاهی از مهارتهای اساسی زندگی مانند بهداشت، سلامت، تغذیه، ورزش، معاشرت، ارتباط و آیین شهروندی بازماندهاند، زیرا کنکور مجال پرداختن به این مسائل را برای آنها فراهم نکرده Rudd Romano Martin & March Rak Spear دانشگاههای تراز اول برای 15 درصد دانشآموزان قوی (بعضاً در مدارس خاص درس میخوانند) انحصار یافته، فضای رقابتی شدید برای همه دانشآموزان با شدت و حدّت ادامه دارد.
روش پژوهش هدف اصلی این پژوهش تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تابآوری تحصیلی طبق رویکرد یکپارچه توحیدی برای دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه است.
یک جلسه توجیهی برای مدرس در نظر گرفته میشود و آموزش به صورت حضوری با شیوه نمایشی به اجرا درخواهد آمد و نیاز است ضمن گروهبندی دانشآموزان در آغاز کار، از قبل با مدرسه مورد نظر هماهنگی لازم انجام Pintrich& DeGroot Pekrun جدول 1: مشخصات چارچوب بسته تابآوری تحصیلی با رویکرد یکپارچه توحیدی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافتهها فراوانی خبرگان پژوهشی و آموزشی−درمانی و اساتید دانشگاهی که پرسشنامه اعتبارسنجی مطالعه را پاسخ دادند؛ همچنین سوابق آموزشی و بالینی آنان به شرح جداول زیر است: جدول 2: شاخصهای توصیفی متغیرها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نسبت روایی محتوایی یا 1 CVR یک روش سنجش روایی پرسشنامه میباشد.