چکیده:
زمینه و هدف: کهن الگوها بیانگر حالات روانی خاص انسان هستند و میتوان با مقایسۀ کاربرد عناصر و مفاهیم کهن الگویی به تفاوت سبک ادبی دوره و سبک شخصی شاعران پی برد. در این مقاله با هدف بررسی تطبیقی و مقایسه ای کهن الگوی نقاب و سایه در شعر معاصر و تاثیر آن بر سبک فکری شاعران، اشعار سه شاعر برجسته شعر نو، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری و مهدی اخوان ثالث بررسی شده است.
روش مطالعه: گردآوری اطلاعات مقاله، ازطریق مطالعۀ کتابخانه ای و با ابزار فیشبرداری صورت گرفته و شیوۀ نگارش آن توصیفی- تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل مجموعه اشعار فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری است.
یافته ها: در این مقاله گرایش کلی شاعران را در انتخاب سبک فکری با کهن الگوی نقاب و سایه بررسی نموده ایم. یافته های تحقیق نشان میدهد نقابهای شاعر رمانتیک، عاشق، ناامید، منتقد اجتماعی، وطن پرست، مصلح اجتماعی و عارف در شعر آنها وجود دارد. هر سه در آغاز شاعری، نقاب رمانتیک دارند اما فرخزاد و اخوان ثالث به شعر اجتماعی روی میآورند و با نقابهای منتقد، مصلح، مبارز، و وطنپرست، نابسامانی جامعه را روایت میکنند. در شعر آنها جنبه های منفی سایه آشکار میشود و به یاس، اندوه، مرگ اندیشی و پوچی میرسند. فرخزاد با نقاب عاشق تا پایان شاعری با سایه درگیر است اما سپهری از نقاب رمانتیسم به عرفان و اخلاق میرسد و با سبک ویژۀ خود، به عرفان روی میآورد و با آگاهی از سایه و تسلط بر امیال منفی، نقاب مصلح و عارف را تا پایان شاعری دارد.
نتیجه گیری: هر سه شاعر نقاب شاعر رمانتیک دارند اما در بررسی تطبیقی و مقایسۀ سبکی، فرخزاد و اخوان ثالث از نقابهای منتقد، معترض، مبارز، و وطن پرست استفاده کرده اند. نقاب عاشق نیز در شعر فرخزاد با این نقابها ادامه یافته است. در این نقابها جنبه های منفی سایه در افکارشان نمود یافته است اما سپهری در آغاز شاعری در نقاب رمانتیک با جنبۀ منفی سایه درگیر است، با انتخاب نقاب مصلح و عارف بر سایه تسلط یافته است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Archetypes express specific mental states of human beings and by comparing the style of application of elements and concepts of archetype, we can understand the difference between the literary style of the period and the personal style of poets. The pattern of mask and shadow in contemporary poetry and its effect on the intellectual style of poets, the poems of three prominent poets of modern poetry: Forough Farrokhzad, Sohrab Sepehri and Mehdi Akhavan Sales have been studied.
METHODOLOGY: The data collection of the article is a study of a library with fishing tools and its writing method will be descriptive-analytical. The statistical population includes the collection of poems of Forough Farrokhzad, Mehdi Akhavan Sales and Sohrab Sepehri.
FINDINGS: In this article, we have examined the general tendency of poets in choosing an intellectual style with the archetype of the mask and shadow., There is a social reformer and a mystic in their poetry, all three have a romantic mask at the beginning of poetry, but Farrokhzad and the Third Brotherhood turn to social poetry and narrate the disorder of society with the masks of critic, reformer, fighter, patriot. In their poetry, the negative aspects of the shadow are revealed and they reach despair, sadness, death-thinking and emptiness. Farrokhzad is involved with the shadow of a lover until the end of a poem with a shadow, turns to mysticism and with the knowledge of the shadow and mastery of negative desires, the masked reformer has the mystic as a poet until the end.
CONCLUSION: All three poets have the mask of a romantic poet, but in a comparative study and comparison of style, Farrokhzad and the Third Brotherhood have used the masks of critic, protester, fighter, and patriotism. The mask of a lover has also continued in Farrokhzad's poetry with these masks. In these masks, the negative aspects of the shadow are reflected in their thoughts, but Sepehri is involved with the negative aspect of the shadow in the beginning of his poetry in the romantic mask.
خلاصه ماشینی:
بررسي تطبيقي و مقايسۀ سبکي کهن الگوي نقاب و سايه در شعر فروغ فرخزاد، سهراب سپهري، و مهدي اخوان ثالث زهرا عرب مرادي، سوزان جهانيان *، حسام ضيايي گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشکده علوم انساني، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامي، قائمشهر، ايران .
در اين مقاله با هدف بررسي تطبيقي و مقايسه اي کهن الگوي نقاب و سايه در شعر معاصر و تأثير آن بر سبک فکري شاعران ، اشعار سه شاعر برجسته شعر نو، فروغ فرخزاد، سهراب سپهري و مهدي اخوان ثالث بررسي شده است .
com ORIGINAL RESEARCH ARTICLE A comparative study and Stylistic comparison of The archetype of the mask and the shadow in the poems of Forough Farrokhzad, Sohrab Sepehri and Mehdi Akhavan Sales Z.
The pattern of mask and Reviewed: 12 January 2022 shadow in contemporary poetry and its effect on the intellectual style of poets, Revised: 26 January 2022 the poems of three prominent poets of modern poetry: Forough Farrokhzad, Accepted: 14 March 2022 Sohrab Sepehri and Mehdi Akhavan Sales have been studied.
در اين مقاله با رويکرد روانشناسانه به سبک شاعري، کهن الگوي نقاب و سايه را در اشعار سهراب سپهري (١٣٠٧ ـ ١٣٥٩)، فروغ فرخزاد (١٣١٣ ـ ١٣٤٥) و مهدي اخوان ثالث (١٣٠٧ ـ ١٣٦٩) بررسي کرده ايم .
بررسي تطبيقي و مقايسۀ سبک سه شاعر در انتخاب عناصر و انديشه هاي کهن الگويي هدف پژوهش است ؛ اينکه سه شاعر در مواجهه با زندگي شخصي و اجتماعي چه نقابي انتخاب کرده اند و در هم هويتي با نقاب به کدام جنبۀ مثبت يا منفي سايه گرايش يافته اند از سؤالات تحقيق است .