چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت استعداد میباشد. روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود.روش: در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش توصیفی - پیمایشی بهره گرفته شد. نمونه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی رشته مدیریت آموزشی و مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان جنوب کشور بود، در این راستا با 13 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند مصاحبه صورت گرفت. جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه های فرهنگیان جنوب کشور به حجم 399 نفر بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 196 نفر به عنوان نمونه آماری جهت بررسی انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه مورد نظر در بخش کیفی از قانون اشباع نظری و در بخش کمی از جدول مورگان استفاده شد. ابزار گردآوری داده-های پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مصاحبه بود، روایی صوری و محتوایی ابزار گردآوری داده های پژوهش مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی 89/0 به دست آمد.یافته ها: تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از کد گذاری باز و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی مرتبه دوم استفاده شد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که سه عامل فرایندهای سازمانی، شرایط ساختاری و شرایط درونی به عنوان عوامل موثر بر مدیریت استعداد شناسایی شدند.
Purpose: Talent management is one of the effective strategies to improve the performance of organizations and accordingly, the present study was conducted with the aim of identifying the effective factors of talent management in Farhangian University in the south of country. Methodology: This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was mixed (qualitative-quantitative). The community of the qualitative part was experts included talent faculty members in the field of educational management and senior managers of Farhangian University in the south of the country, which according to the theoretical saturation principle number of 13 people of them were selected by purposive sampling method. The community of the quantitative part was faculty members and staff of Farhangian University in the south of country with number of 399 people, which according to Krejcie and Morgan table number of 196 people of them were selected by stratified random sampling method considering the ratio of the province of work. Data were collected through semi-structured interviews and researcher-made questionnaires and analyzed by methods of coding in MAXQDA software and factor analysis in SPSS and PLS software. Finding: Findings showed that the effective factors of talent management in Farhangian University had 51 open codes in three axial codes of internal conditions (with 16 open codes), structural conditions (with 17 open codes) and organizational processes (with 18 open codes). Other findings showed that the factor load of all open codes or indicators was higher than 0.50 and for the effective factors of talent management in Farhangian University were identified three factors of internal conditions, structural conditions and organizational processes, which their validity and reliability was suitable and these three factors were able to explain 58% of the total variance. Other findings showed that the effective factors of talent management in Farhangian University had a significant effect on all three factors of internal conditions, structural conditions and organizational processes (PConclusion: According to the identification of three factors of internal conditions, structural conditions and organizational processes for effective factors of talent management in Farhangian University and their approval in a quantitative part, to desired talent management in the university can be action through identified indicators according to three factors of internal conditions, structural conditions and organizational processes and provided the basis for improving the performance of higher education organizations, especially Farhangian University.
خلاصه ماشینی:
Zahabion, Saedian and Keshtiarai (٢٠٢١) ضمن پژوهشي درباره اعتباريابي مدل مديريت استعداد معلمان به اين نتيجه رسيدند که براي مدل مذکور ١٠ مضمون سازمان دهنده در ٥ مضمون فراگير شناسايي شد؛ به طوري که مضامين فراگير شامل جذب و شناسايي (با دو مضمون سازمان دهنده شناسايي افراد نخبه و ايجاد انگيزه جهت جذب نخبگان )، انتخاب (با دو مضمون سازمان دهنده تناسب فرد با شغل و شايسته گزيني)، بکارگيري (با دو مضمون سازمان دهنده بهره گيري همه جانبه از قابليت هاي افراد و فراهم سازي شرايط اجرا)، توسعه (با دو مضمون سازمان دهنده دانش افزايي فردي و ارتقاي مهارت هاي شغلي و حرفه اي) و نگهداشت (با دو مضمون سازمان دهنده تعالي و رفاه معلمان و عجين سازي افراد با شغل معلمي) بودند.
Javanbakht, Mahmoudi and Shahtalebi Hosseinabadi (٢٠١٩) ضمن پژوهشي درباره الگوي عوامل زمينه ساز در مديريت استعداد در راستاي بهبود عملکرد فردي کارکنان به اين نتيجه رسيدند که عوامل موثر در الگوي مذکور شامل استراتژي سازمان ، حمايت مديران ، فرهنگ سازماني، مديريت منابع انساني و قوانين و مقررات بودند که بار عاملي همه آنها بالاتر از ٠/٥٠ بود.
Seifhashemi, Abbaspour, Khorsandi and Ghiasi (٢٠١٩) ضمن پژوهشي درباره طراحي و اعتباريابي الگوي مديريت استعداد به اين نتيجه رسيدند که براي الگوي مذکور ١٦ مولفه در ٦ بعد شناسايي که بار عاملي همه آنها مناسب برآورد شد؛ به طوري که ابعاد و مولفه ها شامل انتخاب (با دو مولفه بررسي رزومه و آزمون و مصاحبه )، شناخت فرد مستعد (با سه مولفه تعهد، قابليت و مهارت )، شناخت پست کليدي (با دو مولفه مديران سازمان و مديران مدارس )، نگهداشت (با دو مولفه توجه به نيازهاي مادي و معنوي و سيستم جبران خدمات )، توسعه (با چهار مولفه آموزش ضمن خدمت ، پيشرفت مسير شغلي، توانمندسازي و ارزيابي عملکرد) و بکارگيري (با سه مولفه ابتکار، مسئوليت پذيري و وجدان کاري) بودند.