چکیده:
با توجه به این نکته که شرکتهایی که قابلیتهای بازاریابی قویتر و تشخیص صحیح نیازهای مشتری را دارد میتواند قابلیتهای بازاریابی را بهبود بخشد، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد شرکتهای تولیدی صنایع غذایی با نقش میانجی استراتژیهای بازاریابی در شرکت شهرکهای صنعتی اهواز انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش، کاربردی و بر حسب روش؛ توصیفی از نوع علی میباشد. جامعه آماری شامل مدیران و معاونان شرکتهای تولیدی صنایع غذایی در شرکت شهرکهای صنعتی اهواز به تعداد 570 نفربود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 230 نفر به عنوان نمونه محاسبه گردید. ابزار مورد استفاده جهت جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد عملکرد، قابلیتهای بازاریابی و پرسشنامه استراتژیهای بازاریابی استاندارد کاسیولاتی و هی لی(2016) بود. روایی پرسشنامه توسط اساتید خبره و تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفته و ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 85/0به دست آمد. در نهایت دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و Lisrerl مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد شرکت با نقش میانجی استراتژیهای بازاریابی تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
Considering the point that companies with stronger marketing capabilities and correct diagnosis of customer needs can improve marketing capabilities, this research aims to investigate the effect of marketing capabilities on the performance of food industry manufacturing companies with the mediating role of marketing strategies in Ahvaz Industrial Estates Company. took The current research is applied in terms of research purpose and according to the method; It is a causal description. The statistical population included managers and vice-presidents of food industry production companies in Ahvaz Industrial Estates Company, numbering 570 people, and using Cochran's formula, the number of 230 people was calculated as a sample. The tool used to collect data was the standard performance questionnaire, marketing capabilities, and the standard marketing strategies questionnaire of Casiolatti and Hayley (2016). The validity of the questionnaire was confirmed by expert professors and confirmatory factor analysis, and Cronbach's alpha coefficient was 0.85 for the entire questionnaire. Finally, the collected data were analyzed using SPSS and Lisrerl software. The results of data analysis showed that marketing capabilities have a positive and significant effect on company performance with the mediating role of marketing strategies.
خلاصه ماشینی:
حسين زاده شهري و همکاران (١٣٩٤)، در تحقيق خود با عنوان بررسي تأثير قابليت هاي بازاريابي بر حس گري و شکل گيري استراتژي خلاق و به موقع بازاريابي به اين نتيجه رسيدند که شرکت هايي که داراي قابليت حس گري بالايي هستند، بهتر ميتوانند با بازار ارتباط برقرار کنند و اطلاعات راهبردي مورد نياز خود را دريافت نمايند.
1Serrano & Iglesias 2Hach 3Kumar 4Barney 5Nath 6Vorhies and Morgan بنابراين ، شرکت هاي فعال در زمينه کاشي و سراميک بايد به تقويت اين قابليت ها بپردازند تا ميزان نوآوري استراتژي بازاريابي و همچنين به موقع بودن اين استراتژيها افزايش يابد.
خيري و روشني (١٣٩٢) در تحقيق خود با عنوان ، بررسي نقش ميانجي گرانه قابليت هاي بازاريابي در رابطه بين جهت گيريهاي استراتژيک و عملکرد سازمان در بانک ملي ايران دريافتند که شواهد زيادي مبني بر وجود بازارگرايي در سازمآن ها موجود است ، ولي سازمآن ها درک کافي از چگونگي به کارگيري اين دارايي براي دستيابي به مزيت رقابتي ندارند.
بنابراين ، نقش قابليت هاي بازاريابي و بازارگرايي به عنوان متغيرهاي ميانجي که رابطه بين جهت گيريهاي استراتژيک و عملکرد را تقويت مي کنند، مورد مطالعه قرار گرفته است .
نتايج مدل معادلات ساختاري نشان ميدهد که قابليت هاي بازاريابي بر عملکرد شرکت با نقش ميانجي استراتژيهاي بازاريابي تأثير دارد.
بر طبق معادله ساختاري به دست آمده در سطح معنيداري ٠٥/ فرضيه صفر رد شده است ، در نتيجه ادعاي محقق با اطمينان ٠/٩٥ مورد تاييد قرار گرفته است و با ميزان خطاي ٥% ميتوان گفت که : قابليت هاي بازاريابي بر عملکرد شرکت تأثير دارد.