چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان مطالعه درسی و غیردرسی دانشجویان دانشگاه کاشان و واکاوی عوامل فزاینده و کاهنده آن بود. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع پژوهش، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کارشناسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 96- 1395 تشکیل دادند که تعداد آنها 4892 نفر بود. طبق فرمول کوکران، حجم نمونه 357 نفر برآورد شد. نمونه آماری مذکور با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه محقق ساخته بود. پایایی پرسشنامه عوامل فزاینده و کاهنده مطالعه درسی 843/0 – 864/0 و پایایی عوامل فزاینده و کاهنده مطالعه غیردرسی 894/0 - 921/0 از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پژوهش، از برنامههای نرمافزاری AMOS22و SPSS22 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافتهها: با توجه به نتایج از بین عوامل فزاینده مطالعه درسی و عوامل کاهنده مطالعه درسی «کیفیت برتر کتابهای درسی» و «از بین رفتن انگیزه به خاطر بیکار بودن در آینده» و از بین عوامل فزاینده مطالعه غیردرسی و عوامل کاهنده مطالعه غیردرسی «طرح تخفیف قیمت کتابهای غیردرسی» و «کم بودن درآمد خانواده و مشکلات اقتصادی» به عنوان مهمترین عوامل انتخاب شده است. نتیجهگیری: با توجه به اینکه میزان مطالعه در هر جامعه نشانگر میزان رشد و بالندگی آن جامعه و ابزار اصلی افزایش سطح آگاهی و دانش تک تک افراد جامعه از جمله دانشجویان است، لازم است نظام آموزش عالی با عنایت به نتایج حاصل از میزان مطالعه و دلایل آن در این زمینه برنامهریزی دقیق را جهت افزایش میزان مطالعه درسی و غیردرسی دانشجویان انجام دهد.
Purpose: The objective of the present study has been investigating the degree of academic and non- academic study of the university of Kashan students and analyze its increasing and decreasing aspects. Methodology: This study is applied in terms of objective and in terms of type of study, is descriptive – survey. The statistical population of the study included 4892 BA students at the University of Kashan in academic year 2016-17. The sample size was estimated 357 via Cochran formula. The above-mentioned statistical sample was selected through stratified random sampling method. The data collection instrument included two researcher – made questionnaires. The questionnaire reliability of increasing and decreasing factors of academic study are 0/843 – 0/864 and of increasing and decreasing factors of non- academic was achieved 0/894 – 0/921، through Cronbach alpha. Findings: from encouraging factors of academic study and preventing factors of academic study, the “higher quality of academic books, the manner of formatting,” and “losing motivation due to unemployment in the future” and From encouraging factors of non-academic study and preventing factors of non-academic factor, the “discount plan in non-academic books” and “lowness of family income and economic problems” have respectively been selected as the most important factors. In order to analyze the data of the study, AMOS22 and SPSS22 software programs were used at two descriptive and inferential statistics. Conclusion: Taking the fact that in every society, the degree of the study indicates the degree of its growth and the main tool to decrease awareness and knowledge level of each society member like the students, it is necessary for the higher education system to measure regarding meticulous programming in this regard considering the results of the degree of study and its reasons to decrease the degree of academic and non-academic study of the students.
خلاصه ماشینی:
براي رسيدن به اين مهم نيازمند کنکاش بيشتري در خصوص کشف نيازهاي مطالعاتي دانشجويان و شناسايي عوامل کاهنده مطالعه درسي و غيردرسي خواهيم بود (مرادمند، ١٣٨٩).
(1389 از آن جايي که افزايش آگاهي و دانش افراد جامعه سبب رشد و توسعه در زمينه هاي مختلف ميشود، ضروري است که ميزان مطالعه و عوامل فزاينده و کاهنده مطالعه درسي و غيردرسي در بين دانشجويان به عنوان قشر فرهيخته و سازنده جامعه مورد مطالعه قرارگيرد تا از يک سو معضل بيرغبتي به مطالعه و کتابخواني در بين دانشجويان مرتفع گردد و از سويي ديگر موجبات رشد و پيشرفت آن ها فراهم شود.
حجم زياد تکاليف دانشگاه و گراني کتاب نسبت به ساير عوامل بازدارنده تأثير بيشتري در کاهش ميزان مطالعه غيردرسي دانشجويان داشته است .
بنابراين در پژوهش حاضر، به واکاوي عوامل فزاينده و کاهنده مطالعه درسي و غيردرسي از چهار بعد (اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و فردي) پرداخته ميشود.
هم چنين نتايج حاصل از بررسي عوامل فزاينده و کاهنده مطالعه درسي و غيردرسي در بين دانشجويان دانشگاه کاشان در جداول ١ -٢ و نمودارهاي ١-٤ آمده است .
در پژوهش اوگيوگوا (٢٠١٥) افزايش هزينه چاپ و نشر براي دانش آموزان به عنوان عوامل بازدارنده مطالعه درسي در اين تحقيق ذکر شده است .
Reading Habit of Students in Social Sciences and Arts: A Case Study of Rajshahi University.
Reading and library usage habits of the college students.
Factors affecting the reading habits of secondary school students.
The statistical population of the study included 4892 BA students at the University of Kashan in academic year 2016-17.