چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر درباره آمادگی پلیس در پیشگیری از بحران و آسیبهای ترافیکی کلانشهر تهران با هدف نقش آمادگیهای پلیس راهور در پیشگیری از بحران و آسیبهای ترافیک کلانشهر تهران در چهار بخش کاهش آسیبهای چهارگانه «انسانی- فیزیکی»، «انسانی- روانی و اجتماعی»، «محیطی» و «سازمانی – مدیریتی» صورت گرفته است. روش: نوع پژوهش کاربردی و روش اجرا دلفی است. جامعه آماری شامل نخبگان ترافیک به تعداد 40 نفر هستند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که قبل از اجرا اعتبار آن از طریق اعتبار صوری و پایایی آن از طریق معادله کوکران با ضریب 891/0 مورد ارزیابی مثبت قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از آزمون فریدمن و برای سنجش نیکویی الگوی پژوهش از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته: یافتهها نشان میدهد که تاثیر دو مولفه آمادگی برای رصد مداوم بحرانهای ترافیکی با ضریب بتای 864/0 و مولفه آمادگی برای اطلاعرسانی به موقع بحرانهای ترافیکی با ضریب بتای 399/0 بیش از سایر مولفهها در پیشگیری پلیس از بحرانها و آسیبهای ترافیکی شهر تهران موثر است. نتایج: مهمترین پیشنهادهای پژوهش عبارتاند از: 1- ایجاد یک نهاد فراسازمانی راهبر برای کنترل بحران ترافیک شهر تهران، 2- توجه به نظام دادهپردازی مربوط به الگوهای زمانی و مکانی پیشبینی بحرانهای ترافیکی، 3- برگزاری دورههای آموزشی پیشگیری از مشکلات بحرانهای ترافیک شهر تهران، 4- آییننامهای از سوی بالاترین مرجع نظام تصمیمگیری طراحی تا شرح وظایف هریک از نهادهای موثر در امر آموزش مردم و کارکنان هریک از سازمانهای موثر در بحرانهای ترافیکی مشخص شود.
Background and Aim: This study was conducted on the readiness of police in crisis prevention and traffic injuries in Tehran metropolitan area with the aim of prevention of traffic crisis and traffic damage in Tehran metropolitan area in four sections: reduction of “human-physical”, “human-psychological and social”, “environmental” and “organizational-managerial” damages. Method: The present research utilized an applied methodology. The statistical population consists of 40 traffic elites. A researcher-made questionnaire was used to collect data. Before validating it, its validity was verified through formal validity and its reliability was positively evaluated by Cochran equation with coefficient of 891. Friedman test was used to analyze the data and multivariate regression was used to measure the goodness of the research model. Findings: The findings show that the effect of two components of readiness for continuous monitoring of traffic crises with beta coefficient of 864/0 and the readiness component for timely information on traffic crises with a beta coefficient of 399/0 are more than other components in police prevention of traffic crises and traffic injuries in Tehran it is affect. Conclusion: The most important suggestions of the research are: 1. Creation of a trans-organizational entity for controlling the traffic crisis in Tehran; 2- Paying attention to the system of data processing related to spatial and temporal patterns of traffic crisis prediction; 3. Conducting training courses on prevention of traffic crisis in Tehran , 4. Determining regulations by the highest decision making officials to describe the tasks of each of the institutions involved in educating the people and the staff of each of the organizations involved in traffic crises.