چکیده:
زمینه و هدف: نیاز به بهینهسازی مصارف و بهبود کارآیی در نهادهای عمومی از جمله پلیس بیش از پیش به چشم میآید. رویکرد پلیس ناب در سالهای گذشته در پلیس کشورهایی همچون انگلستان، کانادا، دانمارک و امارات نتایج مطلوبی به بار آورده و میتواند یک راهکار مؤثر برای این مسئله باشد. بنابراین، این پژوهش بهدنبال پاسخ به این پرسش است که الگوی بهبود ساختارها و فرآیندهای کاری کلانتریها با رویکرد «پلیس ناب» چگونه است؟ روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی انجام شد؛ براین اساس پس از استخراج چارچوب مفهومی پژوهش از ادبیات پژوهش، با بکارگیری چارچوب بهدست آمده، شاخصهای الگوی یادشده براساس رویکرد پلیس ناب، از طریق مشاهده و مصاحبه با مدیران و صاحبنظران واحدهای مختلف انجام شد. در مطالعه حاضر، با 17 نفر از مسئولان و کارکنان عملیاتی از 8 واحد و زیرمجموعه منتخب نیروی انتظامی مصاحبه بهعمل آمد. یافتهها: در مجموع ابعاد رویکرد ناب را میتوان در دو بُعد کاهش هدررفتها و افزایش ارزشآفرینیها طبقهبندی کرد. کل مؤلفهها و شاخصهای بومی کاهش هدرفتها به تعداد 7 مؤلفه و 26 شاخص و کل مؤلفههای افزایش ارزشآفرینیها به تعداد 6 مؤلفه و 40 شاخص بهدست آمد. براساس رویکرد ناب، با شناسایی، کاهش و حذف مستمر هدررفتها از یکسو و ارتقاء یا ایجاد ارزشآفرینیها از سوی دیگر، میتوان به سطح مناسبی از بهینگی و مطلوبیت در ساختارها و فرآیندهای کاری دست یافت. نتایج: رویکرد ناب بهعنوان یک روش کار تکرارشونده، از یک طرف میتواند بهصورت مستقل بهمنظور دستیابی به بهینگی و بهرهوری استفاده شود؛ از طرف دیگر، با توجه به برنامهریزیهای انجامشده و زیرساختهای ایجاد شده برای تحقق طرحهای تحولی نظیر مکنا و تحول کلانتری و پاسگاه، میتواند بهعنوان رویکرد و روش اجرایی عملیسازی و تحقق اهداف تعیین شده در طرحهای یادشده استفاده شود.
Background: In recent years, attention to the productivity is becoming more and more important in policing. Lean Policing approach could be an effective solution for this challenge. Thus, in this research, we are trying to find answer for the following questions: What are the most important elements of Lean Policing? What are the problems of Iran police-courts' structures and processes according the Lean approach? What are some appropriate strategies to make improvement in Iran police-courts' problems in structures and processes by utilizing Lean approach? Methodology: This research is done in a qualitative approach and includes two phases: study of the literature in Lean. The second phase includes utilizing the devised model to find the problems in Iran police-courts. Findings: According to Lean approach, we can achieve any level of optimization in any organization by continuously finding and decrease the waste elements as well as finding and increasing the value-maker elements. In this research, we utilized this approach to find the current waste and value-maker elements of Iran police-courts to devise some strategies for making improvements in structures and processes of them. Results is: Lean, as a repetitive and continuous approach can be used either as a stand-alone strategy to make improvements in the organization, or on the other hand, with considering the current infrastructures that is prepared for current active improvement plans, Lean Policing can be used as a tool set in order to help achieving those plans. A strategical layout is suggested in this research for the second approach.
خلاصه ماشینی:
رويکرد «پليس ناب » مي تواند يک راهکار مؤثر در اين راستا باشد و به بهبود فرآيندها و جاري سازي بهتر و بهينه تر طرح تحول کلانتري و پاسگاه در نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران کمک قابل ملاحظه اي بکند، به طوري که اين رويکرد در سال هاي گذشته در پليس کشورهاي مختلفي نظير بريتانيا (انگلستان ، ويلز و اسکاتلند) استفاده شده و نتايج مطلوبي را در پي داشته است (بارتون ، ٢٠١٧).
مباني نظري : رويکرد تفکر ناب شيوه اي از روش انجام کار است که پيشنهاد مي کند از ديدگاهي نوين به ساختارها، فرآيندهاي کاري و فعاليت هاي انساني نگريسته شود؛ به گونه اي که ارزش هاي بيشتري براي ذي نفعان (جامعه ، سازمان و افراد درگير در موضوع ) خلق شده و در عين حال ، تا جاي ممکن از هدررفت و اضافه مصرف منابع اجتناب شود (وامک ، ١٩٩٦).
Flanagan پژوهش براي پاسخگويي به پرسش نخست پژوهش ، پس از بررسي ادبيات موضوع ، نتايج زير حاصل شد: مؤلفه ها و شاخص هاي پليس ناب : اساس رويکرد ناب به طور کلي شامل دو مجموعه فعاليت است که به صورت مستمر انجام پذيرند: ١- کاهش هدررفت ها و ٢- افزايش ارزش هاي ايجاد شده .
S. (2009) Capitalising on Lean Menthodology as a Management Tool in the Scottish Polish Service.
(2006) Evaluation of the Lean Approach to Business Management and its Use in the Public Sector.