چکیده:
زمینه و هدف: بحرانهای طبیعی علاوه بر مسائل اجتماعی، کالبدی و اقتصادی در شهرها بر بروز ناامنی، جرم و جنایت نیز تأثیرگذارند. تاکنون مدیریت بحران بهطور عام و مدیریت انتظامی بحران بهطور خاص متکی بر روشهای سنتی بوده و کمتر از روشهای هوشمند بهره برده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگو و راهبردهای هوشمندسازی مدیریت انتظامی بحرانهای طبیعی (زلزله) در شهر تهران انجام شد.روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی است. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه انجام شد. جامعه پژوهش در بخش کیفی متخصصان حوزه مدیریت انتظامی بحرانهای طبیعی بودند که بر مبنای دیدگاه آنان 34 شاخص استخراج شد. برای صحتسنجی یافته ها از ضریب هماهنگی کندال استفاده وسپس بهمنظور استخراج نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها، پرسشنامه نیمهساختاریافته ای تهیه و نتایج آن در قالب مدل QSPM مورد ارزیابی قرار گرفت.یافتهها: هوشمندی در مدیریت انتظامی بحران زلزله در سه بُعد نهادی- سازمانی، انسانی و تکنولوژیکی دستهبندی شد. این ابعاد در چهار زمینه یکپارچگی مدیریتی، اطلاعاتی، لجستیکی و عملیاتی قابل تحققاند.نتیجه گیری: دلیل استفاده محدود از روش های هوشمند در مدیریت انتظامی بحران های طبیعی(زلزله) را میتوان در نداشتن الگوی مناسب دانست. براساس یافته های این مطالعه می توان مؤلفههای اساسی الگوی هوشمند انتظامی را یکپارچگی مدیریتی، اطلاعاتی، لجستیکی و عملیاتی درنظر گرفت.
Background and Aim: Natural crises, in addition to social, physical and economic issues in cities, also affect the incidence of insecurity, crime. So far, crisis management in general and disciplinary crisis management in particular have relied on traditional methods and have used less intelligent methods. The aim of this study was to provide a model and strategies for smartization the police management of natural disasters (earthquakes) in Tehran.Method: The present study is an applied research. Data were collected using interviews and questionnaires. The research population in the qualitative section were experts in the field of natural disaster management, based on which 34 indicators were extracted. Kendall coordination coefficient was used to validate the findings and then a semi-structured questionnaire was prepared to extract strengths, weaknesses, opportunities and threats and the results were evaluated using the QSPM model.Results: Smartization in earthquake crisis police management was classified into three dimensions: institutional-organizational, human and technological. These dimensions can be achieved in four areas of managerial, information, logistics and operational integration.Conclusion: The reason for the limited use of intelligent methods in law enforcement management of natural disasters (earthquakes) can be considered in the lack of a suitable model. Based on the findings of this study, the basic components of the intelligent disciplinary model can be considered as management, information, logistics and operational integrity.
خلاصه ماشینی:
اين در حالي است که بـا توجـه بـه بررسـي هـاي انجام گرفتـه مشـخص گرديـد اگرچـه هوشمندسـازي مأموريـت هـا در محـيط سـازماني سازمان هاي انتظامي در سال هاي اخير موردتوجه قرارگرفته است اما تجـارب موجـود در خصوص زلزله هاي صورت گرفته در دو دهه ي اخير نشان ميدهد که مديريت هوشـمند انتظامي بحران هايي همچون زلزله کمتر موردتوجه قرارگرفته است کـه مهـم تـرين دليـل آن را مـيتـوان در مشـخص نبـودن چـارچوب معـين بـراي مـديريت هوشـمند انتظـامي بحران هاي طبيعي و عناصر وابسته به آن ازجمله دسترسي ناقص به اطلاعات ، پايگـاه داده و آمار به روزرساني شده ، سيستم هـاي پشـتيبان تصـميم گيـري ضـعيف ، چنـدپارچگي در مديريت بحران و ضعف در هماهنگيهاي درون و ميان سازماني جسـت وجـو نمـود.
بررسي پيشينه پژوهش بيانگر اين است اگرچـه درزمينـه مـديريت هوشـمند بحـران هـاي طبيعي مطالعاتي توسط پژوهشگران داخلي و خارجي صورت پذيرفته است ؛ امـا در بعـد انتظامي آن تعداد بسيار محدودي پژوهش در خارج از کشور صورت پذيرفته اسـت ؛ در همين راستا پژوهش حاضر به دنبـال پاسـخ بـه ايـن سـؤال اسـت کـه الگـوي هوشـمند و يکپارچه مديريت انتظامي بحران هاي طبيعي چگونه است و راهبردهاي آن کدامند؟ مـديريت مخـاطرات طبيعـي (زلزلـه ) تـلاش مـيکنـد بـا کمـک گـرفتن از تجـارب و رويکردهاي متناسب ، پيامدهاي ناشي از سوانح را در مراحل مختلف بـه حـداقل ممکـن کاهش دهد.