چکیده:
آشفتگی روند تجاری و افزایش رقابت در میان شرکت های تجاری، محیط پیرامون سازمان ها را بسیار متفاوت تر از گذشته نموده است. شناخت مسیرهای آتی تجاری و حرکت در راستای آن ها به نحوی که منافع سازمان را به همراه داشته باشد، ضرورت وجود تحقیقات بازاریابی و مفاهیمی همچون بازار محوری را التزام می بخشد. این تحقیق بر آن است تا تأثیر مؤلفه های بازار محوری و جامعه شناختی بر عملکرد سازمان در زنجیره ارزش را مورد ارزیابی قرار دهد و برای آن الگویی ارائه نماید. این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی است. برای بررسی معناداری وزن رگرسیونی (بار عاملی) سازه های مختلف پرسشنامه درپیش بینی گویه های مربوطه، از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی(CFA) استفاده شده است. همچنین برای آزمون فرضیه های تحقیق و تحلیل معادلات ساختاری از نرم افزار تحلیل آماری لیزرل استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران و کارکنان شاغل در زنجیره ارزش صنعت مرغداری استان کردستان است که بر اساس فرمول کوکران، نمونه ای 205 تایی انتخاب شده است. پایایی پرسشنامه بر اساس روش سازگاری داخلی(آلفای کرونباخ) با ضریب اطمینان بالا مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل داده ها حاکی از این است که رابطه بین رقابت محوری با عملکرد مالی مورد تأیید قرار گرفت و بین مشتری محوری و هماهنگی بین شغلی با عملکرد مالی رابطه معنادار نیست. در نهایت در راستای بهبود عملکرد صنعت مرغداری پیشنهاداتی ارائه شده است.
The business process turbulence and increased competition among business firms make the environment around organizations much different from the past. Identifying future business paths and move in a way that brings the benefits of the organization recognizes the need for marketing research and concepts such as market orientation. The purpose of this research is to address and evaluate the impact of market orientation on organizational performance by emphasizing the mediating role of organizational innovation in value chain and provide a model for it. This is a descriptive survey research. To study the meaningful regression weight (factor loading) of different structures of questionnaire on predicting the related items, Confirmatory Factor Analysis (CFA) Technique has been used. Also LISREL statistical analysis software was used for testing research hypotheses and structural equations. Statistical population of research includes all managers and employees working in value chain of poultry farming industry in Kurdistan province, out of which a 205-person sample was selected based on Cochran formula. Reliability of the questionnaire has been confirmed through internal consistency method (Cronbach's alpha) with high reliability coefficient. Results of data analysis suggest that the relation between competition orientation and with the financial performance of the organization are confirmed. In addition there is no significant relation between customer orientation and inter-task coordination with financial performance of the organization. Eventually suggestions have been proposed to improve the performance of the poultry farming industry.
خلاصه ماشینی:
ارائه الگوي تأثير مؤلفه هاي بازارمحوري و جامعه شناختي بر عملکرد سازماني در زنجيره ارزش پرويز بنفشي ١ تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٩/٣٠ سليمان ايرانزاده ٢ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/١٢/٥ 3 هوشنگ تقي زاده چکيده آشفتگي روند تجاري و افزايش رقابت در ميان شرکت هاي تجاري ، محيط پيرامون سازمان ها را بسيار متفاوت تر از گذشته نموده است .
اين تحقيق بر آن است تا تأثير مؤلفه هاي بازار محوري و جامعه شناختي بر عملکرد سازمان در زنجيره ارزش را مورد ارزيابي قرار دهد و براي آن الگويي ارائه نمايد.
همانطور که اشاره شد، در اين تحقيق با بهره گيري از مفهوم زنجيره ارزش ، به ارائه يک مدل مفهومي در خصوص شناسايي تأثير بازار محوري بر عملکرد سازمان پرداخته مي شود.
٣- مدل مفهومي پژوهش در تحقيق حاضر از رويکرد رايج بازار محوري نارور و اسلي تر استفاده گرديده است که اين رويکرد به متغيرهاي مشتري محوري ، رقابت محوري و هماهنگي بين وظيفه اي اشاره دارد وهمچنين عملکرد مالي سازمان نيز به ميزان کسب سود اشاره دارد.
اين پژوهش بدنبال ارائه مدلي جهت شناسايي تأثير بازار محوري بر عملکرد سازمان در زنجيره ارزش مي باشد بنابراين بر اساس رويکرد نارور و اسلي تر از مؤلفه هاي بازار محوري مي توان به مشتري محوري ، رقابت محوري و هماهنگي بين وظيفه اي اشاره کرد که جزو متغيرهاي مستقل مي باشند،.
٥- يافته هاي پژوهش ١-٥-تحليل توصيفي با توجه به اينکه هدف پژوهش "ارائه الگوي تأثير مؤلفه هاي بازار محوري بر عملکرد سازمان در زنجيره ارزش " مي باشد، بايستي آزمون نرمال بودن براي داده هاي جمع آوري شده را انجام داد تا در بررسي فرضيات از آزمون مناسب استفاده نمود..