چکیده:
جهانی شدن درآموزش عالی ازچنان اهمیتی برخورداراست که دردرجه اول بقاءوموجودیت و دوم کسب مزیت رقابتی راتضمین می کند.هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل و مولفه های جهانی شدن دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و از حیث ماهیت کیفی و از نوع اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش حاضر در دو سطح منابع علمی موجود وخبرگان دانشگاهی بوده است. در سطح نخست شیوه نمونه گیری در بخش مرور سیستماتیک منابع تشریح شده است و در سطح دوم پژوهش نمونه گیری به شیوه قضاوتی هدفمند و غیر احتمالی صورت گرفته است . همچنین حجم نمونه گیری در این مرحله با رویکرد اشباع نظری به 30 نفر از خبرگان این حوزه محدود شده است. در مطالعه حاضر از دو روش برای گردآوری دادهها و نیز سه دسته ابزار برای این کار متناسب با هر روش استفاده شده است. در مرحله نخست به منظور شناخت شاخصها و مولفههای جهانی شدن نظام دانشگاهی از روش مرور سیتماتیک منابع و نیز مصاحبه با خبرگان استفاده شده است. نتایج پژوهش منجر به اکتشاف 53مولفه در قالب 6 عامل اصلی ساختار نظام آموزشی، منابع و نیروی انسانی،محتوای آموزشی، ساختار دانشی، محیط بیرونی و تکنولوژی آموزشی بود.
Globalization is so important in higher education that firstly it ensures survival and existence and secondly it ensures competitive advantage. The aim of this study was to identify and rank the factors and components of globalization of Iran University of Medical Sciences. The research method is applied in terms of purpose and qualitative and exploratory in terms of nature. The statistical population of the present study was at two levels of available scientific resources and academic experts. In the first level, the sampling method is described in the systematic review of resources, and in the second level, the sampling research is done in a purposeful and non-probabilistic judgmental manner. Also, the volume of sampling at this stage is limited to 30 experts in this field with a theoretical saturation approach. In the present study, two methods have been used to collect data and also three sets of tools have been used to do this in accordance with each method. In the first stage, in order to identify the indicators and components of the globalization of the university system, the method of systematic review of resources and interviews with experts have been used. The research results led to the exploration of 53 components in the form of 6 main factors: educational system structure, resources and manpower, educational content, knowledge structure, external environment and educational technology.
خلاصه ماشینی:
شناسايي و رتبه بندي عوامل و مولفه هاي جهاني شدن در دانشگاه علوم پزشکي ايران سيامک سندگل ، تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٥/٠١ ٢ مجتبي معظمي ٣ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٧/٠٥ نرگس حسن مرادي چکيده جهاني شدن درآموزش عالي ازچنان اهميتي برخورداراست که دردرجه اول بقاءوموجوديت و دوم کسب مزيت رقابتي راتضمين مي کند.
در مرحله نخست به منظور شناخت شاخص ها و مولفه هاي جهاني شدن نظام دانشگاهي از روش مرور سيتماتيک منابع و نيز مصاحبه با خبرگان استفاده شده است .
به عبارت دقيق تر،به نظرمي رسديک الگوي تعالي که بتوان آن رادرموسسات آموزش عالي مورداستفاده قرارداد،کمتريافت مي شودزيراچنين موسساتي داراي ماهيت فعاليت ،فرهنگ ،نوع مديريت ،استراتژيهاي مختص به خودهستند،به صورت خلاصه با شناسايي عوامل و مولفه هاي جهاني شدن دانشگاه علوم پزشکي ايران مي توان به اهداف ذيل نائل گشت ؛ ١.
اين دوره نشان دهنده بحران هاي متحول کننده جهان معاصر مي باشد و تحولات متعدد و غير قابل تصوري را تا شامل مي شود در عين حال که در نوع خود بي سابقه اند، پايه تصميم گيري هاي جهاني را از قطعيت انداخته و حالت متزلزلي به آنها داده است و به همين دليل مرحله عدم قطعيت نام گرفته است .
يافته ها عوامل و مولفه هاي جهاني شدن دانشگاه علوم پزشکي ايران چه هستند؟ در مرحله نخست از مرور سيستماتيک منابع استفاده شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس نتايج حاصل از جداولذکر شده ميتوان گفت رتبه بندي شاخص هاي جهاني شدن دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکي ايران به شرح زير است .
نتايج نشان داد که ؛ ساختار سنتي نظام آموزشي در نتيجه فرآيند جهاني شدن تغيير ميپذيرد و اين يکي از شاخصه هاي جهاني شدن آموزش عالي است .