چکیده:
پس از عصر غیبت یکی از مسائل مهم و اساسی که بلافاصله ذهن علماء و فقهاء را به خود جلب نموده است اجرای حدود در زمان غیبت میباشد. بر اساس موازین شرعی از آنجایی که حق قضاوت و نیز اجرای حد برای پیامبر«صلوات الله علیه» و ائمه معصومین«علیهم السلام» و منصوبین خاص ایشان میباشد. تشیع و تسنن که از ولایت ارکان مهم دو مذهب میباشد. برای فقیه جعل ولایت که به واسطۀ قوۀ فقاهت میباشد، چرا که مشعر به علیت، تعلیق حکم (ولایت) بر وصف (فقاهت) میباشد. پس از کتاب، عقل، سنت و اجماع چهارمین منبع استخراج مبانی دینی در اسلام میباشد. در اسلام از ملزومات لاینفک فقه فلسفه اسلامی و کلام میباشد که با آن رابطه ناگسستنی داشته است. ضمن بررسی اقوال فقهی این پژوهش که به بررسی متافیزیکی و مبانی عقلی ضرورت وجود ولیفقیه، که به یکی از مصادیق تاثیر حضور او، یعنی در زمان غیبت اجرای حدود پرداخته است و نشان داده که حضور ولیفقیه علاوه-برآنکه یک ضروت نقلی ،عقلی و نیز متافیزیکی میباشد، در زمان غیبت توسط او اجرای حدود نیز اهمیت وجود او را دوچندان خواهد کرد. اما در این مهم در نظرگاه فقهی، نظریه انتخابی، انتصابی نیز نقش به سزایی ایفا نموده است.
After the age of occultation, one of the most important and fundamental issues that has immediately attracted the minds of scholars and jurists is the implementation of limits during the time of occultation. According to the Shari'a, since the right to judge and also to perform hadd is for the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and the Imams of the Infallibles (peace be upon them) and their special appointees. Shiism and Sunni, which are important pillars of the two religions. For the jurist, forgery of guardianship is due to the power of jurisprudence, because referring to causality is the suspension of the ruling (guardianship) on the description (jurisprudence). After the book, reason, tradition and consensus are the fourth source of religious principles in Islam. In Islam, one of the inseparable requirements of jurisprudence is Islamic philosophy and theology, with which it has an inseparable relationship. While examining the jurisprudential sayings of this study, which examines the metaphysical and rational foundations of the necessity of the existence of the supreme leader, which is one of the examples of the effect of his presence, ie in the absence of the implementation of limits and has shown that the presence of the supreme leader in addition to a narrative necessity Is rational as well as metaphysical, the implementation of limits during his absence will double the importance of his existence. However, in the jurisprudential point of view, selective and appointment theory has also played an important role.
خلاصه ماشینی:
اما در زمينه پيشينه پژوهش مذکور بايد بيان کنيم ، تا کنون در مراکز دانشگاهي و علمي کشور پژوهش هاي هم سو با پژوهش حاضر وجود دارد که شامل موارد زير است : -بررسي تطبيقي شرايط اجراي حدود در عصر غيبت از ديدگاه صاحب جواهر و شيخ انصاري و امام خميني (داديان ، ١٣٨٩)، اقامه حدود در عصر غيبت از ديدگاه فقهاي اماميه / اسلامي بنياد ( گلوردي ، ١٣٨٨).
١. ضرورت ولايت فقيه از نگاه شرع بر ولايت فقيهان و نيز اسلام شناسان غير از دليل عقلي به طور روشن از گفتار معصوم نيز مي توان استفاده نمود که در دوران غيبت عالمان ديني و مجتهدان ، نايبان ايشانند و نيز مانند مرجعيت امر رهبري ، در حوزه صلاحيت آنان ميباشد.
بيش از هزار سال از غيبت صغري تا کنون که گذشته ـ و صدهزار سال ديگر نيز ممکن است بگذرد و مصلحت اقتضا نکند که حضرت تشريف بياورد ـ احکام اسلام در طول اين مدت مديد، نبايستي زمين بماند و اجرا نگردد ؟ پيغمبر اسلام «صلي لله عليه و آله » ٢٣ سال زحمت طاقت فرسا قوانيني را که در راه تبليغ و بيان و نشر و اجراي آن کشيد، فقط براي مدت محدودي بوده است ؟ آيا اجراي احکامش را خدا محدود نمود به دويست سال ، و اسلام ديگر پس از غيبت صغري همه چيزش را رها نموده است ؟ به عنوان يک ضرورت با پذيرش اصل ولايت ، در چه صورتي بايد ديد ولايت ، از مشروعيت برخوردار ميباشد.