چکیده:
تقویم مرسوم در بین مردم کُرد از منظر: نامگذاری ماه ها، وجه تسمیه، مناسبت های بیشمار، همخوانی با طبیعت و شرایط آب و هوایی، اندیشههای اسطورهای و دینی و ... متمایز از تقویم سایر اقوام ایرانی است. در این فرهنگ، همچون تقویم جلالی، سال به چهار فصل و دوازده ماه و هر ماه به سی روز تقسیم میشود اما آغاز سال این مردم با تقویم شمسی متفاوت است. فصل پاییز در آن مقدم بر فصل تابستان است. نام ماههای دوازدهگانهی آن به ترتیب؛ گییا باریک، گییا جیـ̌مان، نوروز مانگ، کهو کیـ̌ـر، گهنیـ̌ـم دیـ̌رهو، پیوش پهر، گا قوˇر، میوه رهسان، ئاخیـ̌ریˇ سهردهوا، وهلنگ ریزان، مانگی̌ سی̌یه و خاکه لیوه است که همگی بنیادی برخاسته از قاموس گاهشماری دارند و در هر یک از این ماهها، مناسبتهای مختلفی وجود دارد که مبتنی بر تکرار، شرایط جوی و اقلیمی است. این مقاله بر آن است با روش تلفیقی (کتابخانهای میدانی) و به شیوهی تحلیلی ـ توصیفی مبانی گاهشماری کردی را تشریح نماید. این امر بیان گر پیشینه ی و تقویم غنی مردم این فرهنگ است و ریشه یابی این تقویم در تاریخ و فرهنگ ایران شاید نتایج ارزنده ای به بار آورد.
A typical calendar among the Kurdish people from the perspective of: the Naming the months, symbolism, the numerous occasions, the consistency with nature and climate, the mythical and religious ideas, and ... distinct from the calendar of other Iranian tribes. In this culture, like the glorious calendar, the year is divided into four seasons and twelve months and each month to thirty days, but the beginning of the year is different from the calendar of the people. The fall season is ahead of the summer season. The names of its twelve species are, respectively: Giya Barik, Giya Jeman, Nowrooz Mang, Kav Ker, Ganem Derav,Pus par, Ga Qur, Miva rasan, ?axere Sardava, Valng Rizan, Mange Seya, and Xaka Liva are all raised. There are occasional chaos and in each of these months, there are different occasions that are based on repetition, climate and climate conditions. This article aims to describe the Kurdish bases in a compilation (field book) and in a descriptive analytical manner. This shows the rich background and calendar of the people of this culture, and finding the roots of this calendar in the history and culture of Iran may bring valuable results.