چکیده:
هدف این مطالعه کشف سطوح، پیامدها و عوامل تسهیلکننده توانمندسازی مبتنی بر درسپژوهی به شیوه کیفی و بررسی نقش میانجی عوامل تسهیلکننده در تأثیرگذاری سطوح بر پیامدهای توانمندسازی به شیوه کمّی بوده است. در بخش کیفی با استفاده از راهبردهای نمونهگیری هدفمند، از بین دستورالعملهای آموزشوپرورش، مبانی نظری و پیشینه عملی و مصاحبه با صاحبنظران(13نفر)، اقدام به استخراج متون مرتبط گردید. سپس با تحلیل محتوای استقرایی متون سطوح، پیامدها و تسهیلکنندههای توانمندسازی مشخص گردید. در بخش اول کمّی پژوهش، داده-های کیفی به پرسشنامه تبدیل گردید و روایی صوری و محتوایی آن با استفاده نظر صاحبنظران تأیید گردید و با توزیع آن در بین676 نفر از معلمان دوره ابتدایی، روایی سازه، آن نیز با استفاده از روش تحلیل عاملی تأئیدی محاسبه گردید. در قسمت دوم کمّی برای تعیین نقش میانجی عوامل تسهیلکننده، پرسشنامهی استاندارد شده در بین 223 نفر از معلمان مجری درسپژوهی، سرگروههای آموزشی، کارشناسان اداری و برخی از صاحبنظران شرکت-کننده در بخش کیفی پژوهش توزیع گردید که همگی به صورت نمونهگیری قضاوتی انتخاب شده بودند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر متغیرهای پیشبین(سطوحتوانمندسازی وتسهیلکنندهها)بر متغیر وابسته(پیامدها) مثبت و معنادار (05/0≥P)بود. برازش کلی مدل با استفاده از معیارGOF در حد قوی(۵۸۳/0) بوده و نقش میانجی عوامل تسهیلکننده با استفاده از آزمون سوبل(18/9) به طور کامل تأیید گردید. نتیجه آزمونVAF نشان داد که متغیر میانجی، شدت اثر متوسط در مدل دارد.
The present study aimed at discovering levels, consequences, and facilitating factors of lesson-study-based empowerment teachers in a qualitative method, and investigating intervening role of facilitating factors in the effects of levels on consequences of empowerment teachers among primary school teachers in a quantitative method. In the qualitative stage, using purposeful sampling strategies, the related texts were extracted from upper-hand documents, ministry of education's bylaws, theoretical backgrounds and practical review, and interviews with participants (n=13). Then, levels, consequences, and facilitators of empowerment were detected through inductive content analysis of the data. In the first phase of quantitative stage, the qualitative data were turned into a questionnaire, face validity and content validity of which were approved based on scholarly remark. Construct validity was calculated by distributing the questionnaire among 676 primary school teachers. In the second phase of quantitative stage, in order to determine the intervening role of facilitating factors, a standardized questionnaire was distributed among some teachers conducting lesson-study, head teachers, administrative experts and scholars participating in the qualitative phase of the study(n=223), all of whom had been selected based on judgmental sampling. The results of the structural equations modeling revealed that the effect of predictive variables (levels of empowerment and facilitators) on dependent variable (consequences) was statistically positive and significant (p≤05). Based on the GOF standard, the general fitness of the model was calculated to be strong (0.583). The intervening role of empowerment facilitators, was completely confirmed based on the results obtained from the Sobel Test (9.18). Furthermore, the results of the VAF Test showed that the intervening variable had an intermediate effect intensity in the model.