چکیده:
هدف از انجام این مطالعه، طراحی و تبیین الگوی ارزیابی عملکرد استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است. روش پژوهش حاضر بر مبنای رویکرد آمیخته است. جامعه کیفی مورد مطالعه در پژوهش حاضر را کلیه اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی و مدیریت استراتژیک و استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران به همراه مدیران ارشد وزارت کشور تشکیل دادند. به منظور طراحی الگوی پژوهش حاضر در مجموع بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و نظری تا سر حد اشباع نظری مصاحبهها ادامه یافت، بنابراین تعداد مشارکتکنندگان در این مطالعه 18 نفر بودهاند، چرا که در مصاحبه با نفر 17 ام کد جدیدی استخراج نشد و مصاحبه با نفر 18 ام به پایان رسید. تحلیل مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل مضمون و به کمک نرمافزار اتلس تی 8 انجام گرفت. در نهایت به منظور مدلسازی، سطحبندی و برقراری ارتباط مفهومی میان ابعاد ارزیابی عملکرد استانداران با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. یافتههای این مطالعه در بخش کیفی منجر به شناسایی 12 مقوله اصلی شامل دانش جغرافیایی، آگاهی فرهنگی، بلوغ اجتماعی، ادراک سیاسی، رشد اقتصادی، توسعه رفاهی، رضایت ذینفعان، سطح امنیت، سرمایه اجتماعی، مشارکت سیاسی، تعاملات و بهرهوری به عنوان ابعاد ارزیابی عملکرد استانداران شد. مدلسازی با استفاده از روش ساختاری تفسیری، ابعاد ارزیابی عملکرد را در 5 سطح طبقهبندی نمود که در آن دانش جغرافیایی به عنوان اثرگذارترین و رضایت ذینفعان، مشارکت سیاسی و بهرهوری به عنوان اثرپذیرترین ابعاد در نظر گرفته شدند.
the purpose of this study was to design and explain the performance evaluation model of the governors of the Islamic Republic of Iran. The qualitative population studied in the present study consisted of all university professors in the field of public administration and strategic management and governors of the Islamic Republic of Iran along with senior managers of the Ministry of Interior. In order to design the model of the present study, based on the purposeful and theoretical sampling method, the interviews were continued until the theoretical saturation, so the number of participants in this study was 18, because in the interview with the 17th person. No new code was extracted and the interview with the 18th person ended. The interviews were analyzed using thematic analysis method using Atlas T8 software. Finally, in order to model, level and establish a conceptual relationship between the performance evaluation dimensions of the governors was done using the interpretive structural modeling method. The findings of this study in the qualitative part lead to the identification of 12 main categories including geographical knowledge, cultural awareness, social maturity, political perception, economic growth, welfare development, stakeholder satisfaction, security level, social capital, political participation, interactions and productivity. As dimensions of performance appraisal of governors. Modeling using interpretive structural method, the dimensions of performance evaluation were classified into 5 levels in which geographical knowledge was considered as the most effective and stakeholder satisfaction, political participation and productivity as the most effective dimensions.