چکیده:
حقیقت نفس از مسائل بنیادین مباحث نفسشناسی و مبنای نظریات مختلف هستیشناختی, انسانشناختی, و معرفتشناختی است. افلاطون در بیان حقیقت نفس قائل به ثنویتگرایی طبیعی عقلی میشود که مبتنی بر دیدگاه او در باب نظریه یادآوری و تمثیل غار است. ارسطو با ارائهی دو تعریف از نفس درصدد ارائهی حد حقیقی از نفس است که به نظر میرسد تعریف او خالی از اشکال نباشد. فارابی در توافق با افلاطون در ثنویتگرایی انسان و عدم توان بشر در وصول به حد حقیقی اشیاء, و برخلاف ارسطو ارائهی حد حقیقی ماهیات را در توان انسان وابسته به ماده نمیداند و شناسایی را از طریق خواص, و لواز امور میسر میداند که به ارائهی تعاریف مختلف از نفس منجر میشود. تعاریف فارابی توجه ویژهی او را به مبحث سعادت و مبادی؛ مانند هیئات طبیعی و ارادی در وصول به مرتبت عقل بالفعل, و لوازم آن؛ مانند آثار عقل عملی قوه ناطقه نشان میدهد. گزینش واژی «استکمال» نشانگر جامعیت مباحث فلسفی معطوف به سعادت در تعریف نفس است.فارابی با رویکرد انتقادی به مباحث الجمع پرداخته, و تعاریف کارکردی الجدل و کتابالاخلاق را بهعنوان وظایف نفس ناطقه لحاظ کرده است.
The truth of the soul is one of the fundamental issues of psychology and the basis of various ontological, anthropological, and epistemological theories. In expressing the truth of the soul, Plato believes in natural intellectual dualism, which is based on his view on the theory of remembrance and the allegory of the cave. By presenting two definitions of the soul, Aristotle is trying to present the true limit of the soul, which seems that his definition is not without problems. Farabi agrees with Plato in the dualism of man and the inability of man to reaching to the true limit of things, and unlike Aristotle, he does not consider the presentation of the true limit of essences in man's ability that is dependent on matter. And it enables identification through the properties, accessories, and symptoms of things, which leads to the presentation of different definitions of the soul. Farabi's definitions show his special attention to the topic of happiness and principles; such as natural and volitional powers and bodies in attaining the order of the actual intellect, and its accessories; Like the works of practical intellect. Farabi's selection of the word "fulfillment" shows the comprehensiveness of philosophical discussions focused on happiness in the definition of soul.