چکیده:
هدف این پژوهش ارائۀ الگوی مناسب حرفهآموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه بوده است. روش پژوهش از نظر اهداف کاربردی و به لحاظ شیوۀ جمعآوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ کارشناسان و دبیران شاغل در آموزشوپرورش استثنایی استان مرکزی (85 نفر کارشناس و دبیر) بود؛ که با استفاده از جدول مورگان، 70 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روش کار در این پژوهش از نوع آمیخته بود که در ابتدا با روش مطالعه کتابخانهای و بررسی اسناد و مدارک ردهبالا اقدام به جمعآوری دادهها اطلاعاتی درباره مؤلفهها و شاخصهای حرفهآموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه شده و پس از مشخص شدن مؤلفهها و شاخصها؛ پرسشنامۀ باز پاسخ جهت جمعآوری و تحلیل این مؤلفهها از دبیران شاغل در مدارس حرفهآموزی کل استان به شیوۀ مصاحبه نیمه مدون، تدوین و به مرحله اجرا درآمد که پس از تحلیل متنهای مصاحبهها، گویهها جهت تهیه یک پرسشنامه ۳۶ سؤالی با 5 مؤلفه بهدستآمده از تحلیل دادههای مصاحبهها در قالب پرسشنامه ۵ گزینهای طرح لیکرت به دست آمد. پایایی پرسشنامه 0.869 بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از درصد فراوانی نسبی، میانگین و نما و میانه استفاده شد. نتایج پایانی تحقیق بیانگر آن است که در بحث حرفهآموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه، کلیۀ شاخصها نیاز به بازنگری داشت وجای مؤلفۀ بهزیستی دانشآموزان با نیازهای ویژه نیز در این زمینه بسیار خالی بود و این مؤلفه در مبحث حرفهآموزی نادیده گرفتهشده است.
The purpose of this study is to provide a suitable model of vocational training for students with special needs. The research method was survey in terms of practical objectives and descriptive information collection method. The statistical population of the study included all experts and teachers working in exceptional education in Markazi province (85 experts and teachers). Using Morgan table 70, people were selected as a sample. A researcher-made questionnaire was used to collect data.
The method of work in this research is mixed. At first, by studying libraries and reviewing high-level documents, we collect data, information about the components and indicators of vocational training of students with special needs, and after identifying the components and indicators, an open-ended questionnaire for collecting And the analysis of these components from teachers working in vocational schools throughout the province in the form of semi-codified interviews, was compiled and implemented. After analyzing the texts of the interviews, items to prepare a 36-item questionnaire with 5 components obtained from the analysis of interview data 5 Likert design options were obtained.
The reliability of the questionnaire was 0.869. For data analysis in descriptive statistics, the percentage of relative frequency, average and exponential and median were used. The results of the research indicate that in all indicators of vocational training students with special needs need to be reviewed so that the place of the welfare component of students with special needs is very empty in this area and this component has been ignored in the vocational training.