چکیده:
زمینه و هدف: سبک زندگی مجموعه تقریبا هماهنگی است از تمامی رفتارها و کنش هائی که یک فرد در طول زندگی روزمره از خود نشان می دهد، در واقع سبک زندگی نمودی از جهت گیریها وعادات روزانه است، سبکی شدن زندگی با شکل گیری فرهنگ مردم رابطه نزدیکی دارد، بنابراین می توان شناخت لازم در مورد فرهنگ یک جامعه را از طریق شناخت سبک زندگی آن جامعه به دست آورد. با توجه به روند جهانی شدن و سایبری شدن ارتباطات که افراد را به سوی فرهنگ مصرفی هدایت می کنند، در این مطالعه بدنبال بررسی سبک زندگی و فرهنگ مصرفی در بین جوانان شهرستان دشتستان و چگونگی تاثیر پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده آنان بر این فرایند می باشیم.
روش: پژوهش فوق تاثیر پایگاه اجتماعی- اقتصادی خانواده بر سبک زندگی جوانان را با استفاده از روش پیمایش مورد مطالعه قرار داده، جامعه آماری آن شامل 48912 نفر از جوانان15 تا 29 ساله شهرستان دشتستان می باشند که حجم نمونه 380 نفری و با استفاده از فرمول کوکران بدست آمده است. و با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای نمونه گیری صورت گرفت. جهت سنجش پایایی گویه ها از روش کرونباخ و جهت سنجش اعتبار گویه ها از روش سنجش اعتبار محتوای لاوشه استفاده شده و داده های بدست آمده توسط نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج آن به دو صورت آمارهای توصیفی و استنباطی ارائه شده است.
یافته ها و نتایج نتایج تحقیق نشان داد که تفاوت چندانی بین سبک زندگی جوانان دختر و پسر وجود ندارد و فرضیه پنجم؛ به نظر می رسد بین سبک زندگی جوانان دختر و پسر تفاوت وجود دارد، اثبات نمی شود. تنها در برخی از سوالات میانگین رتبه های جوانان دختر و پسر متفاوت بود. مثلا جوانان دختر خیلی کمتر از جوانان پسر ورزش می کنند و نوع ورزشهای جوانان دختر و پسر متفاوت بود. در مورد این سوال که زن و شوهر پس از ازدواج باید با خانواده داماد زندگی کنند، جوانان دختر مخالفت بیشتری را نسبت به پسران نشان دادند. همچنین دختران علاقه کمتری نسبت به رفتن به فست فود داشتند.
Background and Aim: Lifestyle is almost a harmony of all behaviors and actions that a person shows during everyday life, in fact, is a lifestyle of daily orientations and meanings, life style with the formation of people's culture of relationship So it is possible to obtain the necessary knowledge about the culture of a society through the recognition of the lifestyle of that society. Considering the trend of globalization and communication cyberries that lead people to the consumer culture, in this study, we seek to study the lifestyle and culture of consumption among the youth of Dashtestan and how their family's socio-economic status is affected by this process. Method: The present study studied the effect of family socio-economic status on the youth lifestyle using a survey method. The population of this study included 48912 youths aged 15-29 in Dashtestan, with a sample size of 380 and using the formula Cochran has been obtained. Sampling was done using multistage cluster sampling. Cronbach's method was used to assess the reliability of the items. To assess the validity of the items, the method of credit assessment of the Lavasheh content was used and the obtained data were analyzed by SPSS software and the results were presented in descriptive and inferential statistics. Findings and Results: The results of the study showed that there is no significant difference between the lifestyle of young and old boys and the fifth hypothesis; it seems that there is no difference between the lifestyle of the young and the boy children. In just a few questions, the average of the young and the younger boy's ratings differed. For example, young girls are much less likely to play sports than young boys, and different types of girls and boys' sports. In the case of the question that the husband and wife should live with the bridegroom after the marriage, the girl's youth showed more disagreement than the boys. Girls also had less interest in going to fast food.
خلاصه ماشینی:
بررسي تاثير پايگاه اجتماعي – اقتصادي خانواده بر سبک زندگي (مطالعه موردي جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله شهرستان دشتستان ) افشين منوچهرآبادي ، محمود هاشيم 1 2 تاريخ دريافت : ١٣٩٥/٤/٣ تاريخ پذيرش : ١٣٩٥/٥/١٧ چکيده زمينه و هدف : سبک زندگي مجموعه تقريبا هماهنگي است از تمامي رفتارها و کنش هائي که يک فرد در طول زندگي روزمره از خود نشان مي دهد، در واقع سبک زندگي نمودي از جهت گيريها وعادات روزانه است ، سبکي شدن زندگي با شکل گيري فرهنگ مردم رابطه نزديکي دارد، بنابراين مي توان شناخت لازم در مورد فرهنگ يک جامعه را از طريق شناخت سبک زندگي آن جامعه به دست آورد.
جهت گيري جامعه شناسي معاصر به سمت پذيرش اهميت رو به رشد حوزه مصرف و فعاليت هاي سبک زندگي در شکل دادن به هويت شخصي و جمعي است (گيدنز، ١٣٨٢، ١١٩) در اين پژوهش جوانان (جامعه آماري) به مثابه مصرف کنندگان موثري که در نقش هاي مختلف ظاهر مي شوند، مورد بررسي قرار گرفته اند که البته با اين وصف ، در دنياي مدرن امروزي پيوند عميقي بين پايگاه اجتماعي و اقتصادي يک فرد و سبک زندگي او وجود دارد به طوري که نتايج حاصل از تحقيقات اجتماعي در جوامع گوناگون نيز به خصوص در غرب مبين اين موضوع است .