چکیده:
چطور مجرم می شوند ؟(تبیین مسیر گذار مجرمانه در پرتو جرم شناسی های رشد نگر و تلفیقی)چکیده :شاید هر شخصی این پرسش را بارها در ذهن خود مرور کرده باشد که چرا برخی از افراد مجرم می شوند. آیا مجرم از وجوه متمایزی نسبت به افراد دیگر برخوردار است. توجه به طول زمان و جریان زندگی افراد به معنای تمرکز بر توالی نقش ها ، فرصت ها ، محدودیت ها و وقایع مبتنی بر برهه های مختلف سنی است که شرح حال زندگی را از تولد تا مرگ تشکیل می دهند . نویسنده در این پژوهش در صدد آن است که در پی تبیین « چطور مجرم می شوند » ، فرآیند ارتکاب رفتارهای جامعه ستیز را به اقتضای توجه بر عوامل مختلف مؤثر در ارتکاب جرم در طول زمان و متمرکز بر سه مؤلفه ی ؛ رشد بزهکاری ، عوامل موجد خطردر دوره های سنی مختلف و آثار وقایع مهم زندگی بر روند رشد بزهکاری را از منظر جرم شناسی های رشد نگر و ترکیبی مورد تبیین و توصیف قرار دهد .واژگان کلیدی : الگوی جرم ، رهیافت ها ی رشد نگر ،رهیافت های ترکیبی ، منحنی سن و جرم ، عوامل پیش بینِ جرم.
How they turn into criminals?( Explaining the path of criminal transition in the light of developmental and integrated criminology)AbstractEveryone may have wondered many times why some people turn into criminals? Does the criminal have distinct aspects from other people? Paying attention to the length and flow of people's lives means focusing on the sequence of roles, opportunities, limitations and events based on different age periods that form the life history from birth to death. In this study in order to explain the “How they become criminal”, the author is trying to explain and describe the process of committing anti-social behaviors which requires attention to various factors effective in committing a crime over time and focusing on three components; the growth of delinquency, risk factors in different age periods and the effects of important life events on the development of delinquency from the perspective of developmental and hybrid criminology.Keywords: Crime pattern, developmental approaches, hybrid approaches, age and crime curves, crime predictors.
خلاصه ماشینی:
2. Arjan Blokland and David Nieuwebberta on, Children Risk FactorsAnd Risk-Focused Prevention (Institute of Criminology of Cambrige: 2006), 4.
A Blokland and Paul Nieuwebberta, “Life Course Criminology ”, International Handbook of Criminology CRC Press (2010) –Taylor an d Francis Group, Retrieved in : 4-20-2013 in: → 81 Sheikholeslmi Vatani, Gelavizh, Mohammad Ashouri, Nasrin Mehra & Mohammad Ali Mahdavi Sabet “How They Turn into Criminals?
اهميت توجه به رويکردهاي تلفيقي و رشدنگر زماني بيشتر مشخص مي شود که به دليل تمرکز هر دو طيف مطالعاتي برآورده هاي مکاتب و نظريات مختلف ، امکان اتخاذ سياست پيشگيرانه پيش رس ، به کارگيري نهادهاي ترميمي و برنامه هاي مداخله اي چندوجهي در مواجهه با کودکان در معرض خطر را تسهيل نموده و با تعريف شرايط مخاطره آميز در هر يک از مراحل رشد فردي در کنار تأثير وقايع و رخدادهاي جريان زندگي بر ساختار شخصيت و با تمرکز بر شاخص سن مي توان به يک نتيجه گيري کامل از فرآيند مجرم شدن افراد دست يافت .
در مقاله حاضر با تقسيم بندي مطالب در دو بخش نظري به تبيين روند حيات مجرمانه و تأثير وقايع مختلف در طول جريان زندگي پرداخته مي شود؛ بخش نخست بر تبيين مسير گذار مجرمانه ِ در پرتوي رهيافت هاي رشدنگر متمرکز است و شيوه هاي مواجهه و رويارويي با پديده مجرمانه را از نقطه نظر رهيافت هاي مذکور مورد ارزيابي قرار مي دهد و در بخش دوم ، فرآيند ارتکاب جرم از منظر رهيافت هاي ترکيبي مطالعه مي گردد و به بررسي شيوه هاي مقابله با پديده مجرمانه از منظر اين دست نظريه ها پرداخته مي شود.
Bonita Versey and Michele Grillo, “Reducing out of Community Placement and Recidivism: Diversion of Delinquent Youth With Mental Health and Substance Use Problems from the Justice System”, International Journal of Ofender Therapy and Comparative Criminology 51(2007): 555-577.