چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف اثر بخشی آموزش فراهیجانی والد محور بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای مخل کودکان پیش دبستانی انجام شد. پژوهش از نوع کاربردی و روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با پیگیری و 2 ماه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیش دبستانی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. با روش نمونهگیری هدفمند و به صورت تصادفی از بین آنها، 30 کودک دختر دارای رفتارهای مخل و پرخاشگری به همراه والدینشان انتخاب شدند. والدین در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15نفر) جایدهی شدند. والدین کودکان گروه آزمایش 7جلسه تحت آموزش فراهیجانی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر فرم والدین و مقیاس پرخاشگری کودکان پیش دبستانی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکررپردازش شدند. نتایج نشاندهنده این بود که آموزش فراهیجانی والد محور بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای مخل کودکان اثر معنادار داشتهاست (۰۰1/۰> P). بنابراین، آموزش فراهیجانی والد محور به عنوان یک مداخله در کاهش پرخاشگری و رفتارهای مخل کودکان موثر است.
The present study was conducted with the aim of the effectiveness of parent-centered meta-emotional training on reducing aggression and disruptive behaviors of preschool children. The research was one of applied type and semi-experimental method with pre-test-post-test design with follow-up and was2 months with control group. The statistical population of the study was preschool children in Tehran in the academic year of 1400-1401. 30 female children with disruptive and aggressive behaviors along with their parents were selected by random and targeted sampling. Parents were placed in two experimental (15 people) and control (15 people) groups. The parents of children in the 7-session experimental group underwent meta-emotional training, and the control group did not receive any intervention. In order to collect data, the questionnaire of behavioral problems of parents' Rutter form and aggression scale of preschool children were used. The data were processed using analysis of variance with repeated measurements. The results showed that parent-centered hyperemotional training had a significant effect on reducing children's aggression and disruptive behaviors (P Therefore, parent-centered meta-emotional training is effective as an intervention in reducing children's aggression and disruptive behaviors.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج نشان دهنده اين بود که آموزش فراهيجاني والد محور به عنوان يک مداخله در کاهش پرخاشگري و رفتارهاي مخل کودکان موثر است بحث و نتيجه گيري : در آموزش فراهيجاني والد محور از طريق کمک به والدين براي اهميت دادن به احساسات و هيجانات کودک و اتخاذ ديدگاه پذيرا نسبت به آن ، بهبود توانايي کودک در ابراز هيجانات خود و در نتيجه کاهش احتمال بروز رفتار پرخاشگرانه و مخل در وي تسهيل شد.
Gatmen1 جدول ١: شرح جلسات مداخله مبتني بر آموزش فراهيجاني (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) براي اجراي پژوهش ، در مرحله اول پس از مشخص شدن مرکز پيش دبستاني مورد نظر و جلب موافقت آنها و بيان اهداف پژوه شي ؛ پر س شنامه م شکلات رفتاري راتر فرم والدين (١٩٧٥) و مقياس پرخا شگري کودکان پيش دب ستاني (٢٠٠٨)در مورد تعدادي از کودکان ،در اختيار والدين کودکان دختر ٤-٦ ساله قرار داده شد تا آنها با شناختي که از کودکانشان دارند؛پرسشنامه ها را تکميل نمايند، از بين اين کودکان دختر آنهايي که نمرات لازم در اين ابزار ارزيابي و ساير ملاک-هاي ورود و خروج مطالعه را برآورده نمودند؛تعداد ٣٠کودک دختر به همراه والدينشان براي شرکت در مطالعه انتخاب شدند به عبارت ديگر،از کودکان پيش آزمون به عمل آمد.
بخش دوم نتايج اين جدول ن شان ميدهد که بين نمره رفتارهاي مخل در ســـه بار اجراي پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري در دو گروه آزمايش و کنترل تفاوت معناداري وجود دارد.