چکیده:
توسعههای دانش محور اخیر در اقتصاد کشور و بازارها تاثیر گستردهای بر رویههای حسابداری و اطلاعاتمالی و فرآیند گزارشگری مالی توسط شرکتها برجای نهاده است. پیچیدگی شرکتها یکی از عوامل مهمی است که استفادهکنندگان اطلاعاتمالی با آن مواجه هستند. پیچیدگی میتواند استخراج و استفاده از اطلاعاتمالی مورد نیاز را مختل کند و یا اتخاذ تصمیم را با موانع و ابهاماتی رو به رو سازد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی جامع پیچیدگی شرکتها به روش کیفی دادهبنیان است. جامعه آماری پژوهش خبرگان صاحبنظر در زمینه پیچیدگی شرکتها شامل پژوهشگران، مدیرانمالی یا تهیهکنندگان اطلاعاتحسابداری، حسابرسان و استفادهکنندگان از اطلاعات حسابداری است. نتایج پژوهش نشان داد که پیچیدگی شرکتها میتواند پیامدهایی از قبیل قیمتگذاری نادرست سهام، افزایش عدمتقارن اطلاعاتی، دستکاری و مدیریت سود، کاهش کارایی سرمایهگذاری، ایجاد تاخیر در تصمیمگیریها و کاهش اعتماد عمومی داشته باشد. در این مدل عواملعلّی و راهبردهای پیچیدگی شرکتها ارائه شدند که در بستر عوامل زمینهای و شرایط مداخلهگر بیانشده بوجود میآیند.
based developments in the country's economy and markets have a profound impact on the accounting procedures and financial information issued by companies. One of the important factors that financial information users face on, is the companies complexity that can make it difficult to extract and use the required financial information. The purpose of this study is to design a conceptual model for companies complexity based on a Grand theory approach. Statistical population of this research consists experts in the field of companies complexity that includes researchers, financial managers or accounting information providers, auditors and users of accounting information. The results shows that companies complexity can have consequences such as stock mispricing, increased information asymmetry, Manipulation and income management, Reduced investment efficiency, Delay in decision making and Reduce public trust. In this model the causal factors and strategies of companies complexity are presented that arise in the context of the underlying factors and the intervening conditions expressed.